2.d. på Allerød Gymnasie vinder for bedste alkoholkampagne

I uge 43 kunne gymnasieelever fra Helsingør, Allerød, Fredensborg, Gribskov og Hørsholm kommune dyste om at producere den bedste alkoholkampagne under temaet ”stå ved dig selv”. Nu er vinderen fundet.

På det sociale medie Instagram har gymnasielever uploadet deres bud på en alternativ alkoholkampagne under #Ståveddigselv2015 i uge 43. Vinderkampagnen er nu fundet.

”Stå ved dig selv – det gør de andre”

Det er titlen på vinderkampagnen, der nu kan ses på YouTube. Det er 2.d på Allerød Gymnasium, der har produceret kampagnen i form af en video. Dommerpanelet, der har fundet frem til vinderen, har følgende begrundelse:

“Vinderkampagnen bruger principperne bag ”nudging”, hvilket vil sige, at klassen lykkes med at vende budskabet om i forhold til normalen. Budskabet er, at: “Det er normalt at stå ved sig selv og ikke lade sig presse til at drikke, så det skal du også gøre!”.

Heri gør de også op med flertalsmisforståelsen om, at ingen siger nej til at drikke – at man er nødt til at drikke for at være en del af fællesskabet. Filmen adresserer drikkepresset på en original måde – og helt uden løftede pegefingre. Filmen er let og enkelt.”

Dertil vurderede dommerpanelet, at kampagnen kan nå bredt ud til mange unge mennesker. Blandt de mange forskellige unge mennesker, der i filmen står ved sig selv via deres “power-stands”, vurderes det, at de fleste unge vil kunne identificere sig med en eller flere.

Desuden har filmen fået mange likes og selve still-billedet af kampagnen fungerer godt som plakat.

Vi ønsker stort tillykke til 2.d fra Allerød Gymnasium, som den 18. november vil modtage præmien på 10.000 kr. til klassekassen.