Besøg fra Japan

Tirsdag og onsdag i uge 35 havde Allerød Gymnasium besøg af 11 japanske gymnasieelever og deres lærere fra den japanske skole ”JIYU Gakuen”. Det er i år femte gang, at Allerød Gymnasium får besøg af elever fra JIYU Gakuen.
I år er de japanske elever blevet privat indkvarteret hos eleverne fra 2.r, som følger skolens internationale studieretning. Tirsdag havde 2.r og de japanske elever undervisning sammen i samfundsfag og engelsk. Her skulle eleverne øve sig i at overkomme forskellene i deres sproglige baggrunde og diskutere emner i de forskellige fag.
En tilbagevendende aktivitet, når japanerne besøger Allerød Gymnasium, er deres deltagelse i en idrætstime. Her bliver de instrueret i gymnastikøvelser af både den danske og japanske idrætslærer. Baggrunden for dette er, at den japanske skole JIYU Gakuen er inspireret af den danske højskolekultur, og de japanske elever derfor havde øvet sig på dansk højskolegymnastik hjemmefra.
Dagen blev afsluttet på skolen med, at de danske og japanske elever smagte slik fra hinandens lande. De danske elever lærte, at saltlakridser ikke falder i den japanske smag, mens den japanske saltede tang heller ikke faldt i de danske elevers smag.
Om aften afholdt eleverne et sammenskudsgilde, hvor de japanske elever fik muligheden for at smage på danske retter som bl.a. frikadeller, varm leverpostej og koldskål.
Onsdag var det de danske elevers tur til at vise de japanske elever rundt i København. I små grupper førte de danske elever de japanske gæster rundt mellem Københavns mange seværdigheder. Dagen i København blev afsluttet med en kanalrundfart, hvor vejret viste sig fra sin bedste side.
Besøget var igen i år en stor succes for både gæster og elever, og besøget fra Japan er nu en glædelig tradition, som AG glæder sig til at gentage næste år.