Samfundsfag

Samfundsfaglig master class er en bogklub, hvor vi læser uddrag af nogle af tidens vigtige debatbøger. Derefter mødes vi og diskuterer, hvad vi synes om de visioner og pointer, bøgerne har, mens vi har munden fuld af kage. Ambitionen er intet mindre end at diskutere os frem til, hvordan vi redder Danmark – og verden!

Science master class

Plastic fantastic:

Du er omgivet af plastik. Du har plastik spændende steder i kroppen. Du elsker plastik. Du vil vide alt om plastik.

Vi kan ikke lære dig alt om plast, men vi giver dig et godt fundament til emnet. Vi skal også i laboratoriet og lave vores egne plastmaterialer.

AG Cinemasters! (Masterclass i medie og kultur)

AG CineMaster er en master class om filmanalyse og -historie. Vi diskuterer og analyserer film og serier og diskuterer kontekst og kultur.

Den første omgang CineMaster gennemgår Hollywoods historie ved at se én film, fra hvert årti fra 1930’erne og frem til i dag.Vi mødes en gang om måneden, og diskuterer de film, vi har set.Gruppen optager ca. 14 elever, så skriv til Emilie eller Benjamin, hvis du er interesseret.

English masters

English Masters er en gruppe med fokus på engelsktalenterne på Allerød Gymnasium. Vi arbejder med engelsk litteratur og kultur på et niveau, der ligger lidt over, hvad man ellers oplever i gymnasiet. Er du god til engelsk og kan du lide at læse, er English Masters noget for dig.

Udover det faglige, prioriterer vi det sociale samvær i gruppen, hvor man har mulighed før at møde andre, der deler éns interesser over te, kaffe og kage. Vi mødes fast en gang om måneden, men der vil også være ekskursioner til f.eks. universitetet, teateret eller biografen som en del af vores program.

Gruppen er åben for alle på AG og indeholder maksimalt 16 elever ad gangen. Vi mødes fast en gang om måneden. Bøger udleveres til evigt eje for medlemmer af gruppen.

Vel mødt i English Masters!

Kreativ skrivning:

Skriver du på dine egne historier, digte eller noget, der minder om? Eller elsker du bare helt grundlæggende at lege med ordene og udfordre din egen skrift? Så kom og vær med til master class om kreativ skrivning! Vi vil arbejde med forskellige skriveteknikker og -øvelser, der hjælper dig med at afsøge mulighederne i din egen tekst.

Bigmun

Hvert år i februar tilbyder Allerød Gymnasium elever i 2. g muligheden for at deltage i “BIGMUN” (Birkerød Gymnasium Model United Nations). BIGMUN er en årlig 5-dages international konference, der simulerer FN og giver eleverne et realistisk indblik i international politik, hvor det handler om at bruge dialog, kompromis og samarbejde til at finde fælles løsninger på fælles problemer. Udover det faglige indhold så handler BIGMUN om at fremme venskaber på tværs af lande. Konferencen finder sted på Birkerød Gymnasium med ca. 450 deltagere fra hele verden (fx USA, Tyskland, Spanien, Marokko, Kasakhstan) og foregår udelukkende på engelsk.