Vores vision
AG’s vision er, at vi vil inspirere og udfordre alle vores elever i et godt fællesskab med blik for fremtiden.
Vores mål er, at skolen skal støtte, motivere og udfordre alle elever og sikre et dannelsesmæssigt fundament, så eleverne kan klare sig godt i livet og på de videregående uddannelser. De skal kunne bidrage til og trives på det globale arbejdsmarked og i sociale og samfundsmæssige sammenhænge.
Vores fokusområder
Vores fokusområder og den kultur der præger arbejdet med dem, fremgår af nedenstående oversigt.
![](https://allerodgymnasium.dk/wp-content/uploads/fokusomraader-807x800.png)
Hvad?
På Allerød Gymnasium ønsker vi, at vores elever møder en undervisning, der er koblet til omverdenen både lokalt, nationalt og globalt.
Hvorfor?
- Vi tror på, at vi ved at lade vores elever erfare verden bidrager til at give dem udsyn og perspektiver, der bidrager til deres personlige dannelse og myndighed.
- Vi tror på, at vi ved at koble undervisningen til omverdenen, bidrager til at udvikle deres ansvarlighed og refleksion i forhold til denne.
- Vi tror på, at eleverne ved at se gymnasiefagligheden anvendt uden for skolens rammer opnår en motivation til at lære nyt.
- Vi tror på, at eleverne ved at møde omverdenen bliver bedre rustet til at træffe valg i forhold til livet efter gymnasiet fx i forhold til valg af videre uddannelse.
Hvordan?
Eleverne på Allerød Gymnasium vil gennem deres tre år på skolen opleve:
- At de i forbindelse med undervisningen kommer i kontakt med lokalsamfundet fx lokale virksomheder, foreninger eller kommunale institutioner.
- At de i forbindelse med undervisningen kommer i kontakt med videregående uddannelsesinstitutioner og stifter erfaring med karrierelæring i praksis.
- At de i forbindelse med undervisningen kommer på minimum en studietur til udlandet og til en indenlands destination.
- At omverdenen bliver inviteret inden for dørene i den daglige undervisning fx gennem oplægsholdere.
- At det stof der undervises i kontekstualiseres i forhold til omverdenen.
Eksempler
- Bæredygtighed
- Samarbejde med videregående uddannelser og studievalg Danmark
- Internationalt område
- Studieture
- Samarbejde med andre uddannelser
- Karrieretanken
- Ekskursioner
- Fællestimer
- Skolekoncerter
- Paneldebatter
- Tværfaglig undervisning
- Idrætsdag
- Temauge
- Alumnedag
- Bigmun
Hvad?
På Allerød Gymnasium har vi i særlig grad fokus på, at vores elever både opnår evner til at fordybe sig og til at tænke og arbejde kreativt.
Hvorfor?
- Vi tror på, at et fokus på fordybelse og kreativitet vil sikre, at vores elever både får faglig forståelse og evner at bringe denne i spil på nye og anderledes måder – gerne i en mere anvendelsesorienteret optik.
- Vi tror på, at et fokus på fordybelse vil gøre skolearbejdet og sidenhen studier og arbejde nemmere for vores elever og dermed udvikle deres studiekompetence.
- Vi tror på, at et fokus på fordybelse og kreativitet vil være attraktive og anvendelige kompetencer i en verden med højt tempo, med mange forstyrrelser, og hvor der stilles krav om innovation.
- Vi tror på, at et fokus på fordybelse og kreativitet vil bidrage til, at vores elever vil være i stand til at reflektere over dem selv i forhold til omverdenen.
Hvordan?
Eleverne på Allerød Gymnasium vil gennem deres tre år på skolen opleve:
- At de møder undervisningssekvenser, hvor der er fokus på ro og fordybelse.
- At de bliver introduceret til værktøjer, der kan holde forstyrrelser væk.
- At de arbejder med det faglige stof på kreative måder.
- At det anvendelsesorienterede går hånd i hånd med det teoretiske.
- At de møder undervisningssekvenser, hvor der er fokus på at eksperimentere, lege og udforske inden for faglighed og former.
- At de i undervisningen både arbejder fagligt og praksisorienteret med at skabe nye idéer.
- At de i undervisningen arbejder med modet til at løbe en risiko.
- At de arbejder både individuelt, i grupper og projektorienteret.
Eksempler
- IT-progression
- Nye fysiske rammer
- Skriftlighed i timerne
- Lektiecafé
- Feedbackkultur
- Tværfagligt innovationsprojekt
- Sangskrivningsprojekt
Hvad?
På Allerød ønsker vi at skabe rammen for det gode skole- og ungeliv for vores elever ved at bidrage til at de trives i hverdagen.
Hvorfor?
- Vi tror på, at et fokus på trivsel vil forebygge det pres og de bekymringer, som mange elever oplever.
- Vi tror på, at et fokus på trivsel vil gøre skolehverdagen nemmere for vores elever og dermed øge glæden og motivationen ved skolearbejdet.
- Vi tror på, at et fokus på trivsel vil fremme at vores elever får en nemmere vej frem i livet.
Hvordan?
Eleverne på Allerød Gymnasium vil gennem deres tre år på skolen opleve:
- At der på klasseniveau arbejdes med at skabe en god og inkluderende kultur.
- At klassens lærere er klædt på i forhold til at have den relevante og nødvendige viden om klassens elever.
- At der altid finder en individuel vurdering sted ift. om udsatte elever bør modtage særlige tilbud (psykologsamtaler, den åbne dør mv.)
- At de oplever en undervisning, hvor der i mindre grad er fokus på den enkeltes præstation, men i højere grad på at lære.
- At de har en god dialog med deres lærere omkring deres skole
- At de får værktøjer, der kan hjælpe dem med at skabe struktur på hverdagen.
- At skolen har velfungerende strukturer, der opfanger tegn på mistrivsel.
- At skolen har velfungerende strukturer, hvor man kan henvende sig, hvis man har brug for hjælp.
Eksempler
- KT-lærerfunktion
- Studie-, SPS- og læsevejledning
- Lektie- og afleveringspolitik
- En fast række af alternative hjælpe- og vejlederordninger, der kan gribe særligt udsatte elever
- No stress kursus i samarbejde med Allerød ungdomsskole
- Samarbejde med GROW
- Feedback og feedforward
- Projekt god start
Hvad?
På Allerød gymnasium ønsker vi, at vores elever møder en skole med et rigt og mangfoldigt liv i skolehverdagen, som er båret frem af et stærkt fællesskab og en positiv kultur.
Hvorfor?
- Vi tror på, at alle elever gerne vil have et sted høre til.
- Vi tror på, at et rigt skoleliv og et stærkt fællesskab vil skabe glæde og motivation og dermed trivsel for vores elever – og i sidste ende gøre, at de faglige udfordringer bliver lettere at gå til.
- Vi tror på, at et rigt og mangfoldigt skoleliv, der giver vores elever erfaringer med at prøve sig selv af i forskellige sammenhænge og på forskellige måder, vil bidrage til deres karakterdannelse.
- Vi tror på, at et rigt skoleliv vil bidrage til vores elevers demokratiske forståelse og engagement i andre.
Hvordan?
Eleverne på Allerød Gymnasium vil gennem deres tre år på skolen opleve:
- At have mulighed for at bidrage til fællesskabet ved at gøre noget godt for andre.
- At have mulighed formedindflydelse til at udvikle Allerød Gymnasium.
- At have mulighed for at igangsætte sociale aktiviteter.
- At blive understøttet i at opbygge stærke fællesskaber i og på tværs af klasser og årgange.
- At skolens ansatte generelt understøtter og bakker op om nye ideer til mulige fællesskaber.
Tiltag/indsatser
- Elevklubber
- Grow
- Udvalg
- AG Lounge
- Fester
- Klassedage
- Projekt god start
- Indretning af ”Afløbet”
- Idrætsdagen
- Mentorordninger
- Fem fede dage