Mød vores musikelever

Se filmen og mød nogle af gymnasiets musikalske elever.

Talentcafé

2 gange årligt inviterer musikstudieretningerne til talentcafé, hvor alle er velkomne både som gæst eller optrædende. Man kan optræde med sit band eller som soloartist – eller man kan optræde med andre talenter: stand-up, sjipning, digtoplæsning mm. Vores fællesrum badekarret fyldes af god musik, mens publikum sidder ved bordene og hygger sig med kage, kaffe/the og sodavand. Som musikelev er du med til at danne ramme om aftenen, og eleverne fortæller ofte at de føler sig meget hjemme på skolen pga. initiativer som dette, hvor de meget aktivt er med til at planlægge arrangementer.

Kor

Der foregår mange ting efter skoletid i musikafdelingen på AG: Vi har kor en eftermiddag om ugen det meste af året, og her kan alle være med. Vi deltager i korprojekter med andre gymnasier, i fællesprojekter med Allerød Musikskole, vi optræder på morgensamlinger, til julekoncert og forårskoncert, og vi laver musical en gang om året. Koret er en god mulighed for at være en del af et fællesskab på tværs af klasserne.

Musical

Hvert år har vi musical på skolen. Alle elever kan være med. Nogle arbejder med kostumer, andre med scenografi, lys, lyd, sminke og musik – og nogle står på scenen som skuespillere og sangere! Har du lyst til at tage del i det fantastiske fællesskab, så meld dig til i starten af skoleåret. Der er auditions til de store roller, men ellers kræver det blot tilmelding og engagement at være med. Der øves om eftermiddagen, og op til musicalens premiere øves der også i et par weekender.Hvert andet år er musicalen lærerstyret, og hvert andet er den elevstyret.

Særlige musikevents

Vi har i løbet af skoleåret besøg af nogle professionelle musikere der optræder for os eller med os. Vi har haft flere rytmeworkshops hvor vi har lært bodypercussion med bl.a. Rune Thorsteinsson og Peter Stavrum Nielsen. Vi har været publikum til en koncert med operasanger Signe Sneh Durholm og en jazzkoncert med Emil Sommer kvartetten som spillede sig gennem jazzhistorien. Vi tager i Det kgl. Teater hvor vi har set Tryllefløjten af Mozart, været til koncerter med Copenhagen Phil og koncerter på Klaverfabrikken i Hillerød.Hvert andet år deltager vi sammen med andre gymnasier i et stort korstævne, der er en hel dag med korsang i et kæmpekor med band.

Koncerter

Gymnasiet arrangerer hvert år to traditionsrige koncerter. En decemberaften afholdes julekoncerten i Engholmkirken ved siden af skolen. Musikholdene opfører stemningsfulde julenumre og forældre og venner får en smuk oplevelse med sig hjem. Det er en tradition at koncerten afsluttes med en storslået opførelse af satsen ’Hallelujah’ fra Händels Messias, og her synger nye som gamle elever gerne med. Desuden holder vi forårskoncert, hvor alle de afsluttende musikhold optræder og spiller deres eksamensnumre for forældre og venner.

Øvelokaler

Vi har tre fede øvelokaler, som man kan låne efter skoletid. Alle lokaler er udstyret med instrumenter (både elektriske og akustiske), forstærkere m.m. – desuden er der lydudstyr, så man kan optage og indspille musik. Der har i dette skoleår været 50 elever som har benyttet sig af muligheden for at låne et øvelokale efter skole. Alle har fået øvetid og der opstår hele tiden nye bands på tværs af klasser og årgange. Få en lille rundvisning i vores lokaler i videoen.

Lydstudiet

Vi har flere lydkort (Focurite Clarett 8PreX og Focusrite Scarlett) til både Mac og PC i musiklokalerne som alle AG-elever kan komme til at bruge. Det kræver blot et kursus i at bruge lydstudieudstyret, og derefter kan man låne både et øvelokale og lydkortet til at indspille eller producere musik. .

Sangskrivning

Hvert efterår laver vi et sangskrivningsforløb for B og A niveaueleverne. Her er alle de kreative evner i spil, der skal skrives en tekst, skrives en sang og til sidst skal det øves og indspilles – det hele i samarbejde med andre fra musikholdet i musiktimerne. Nogle grupper optræder f.eks. med deres eget nr. til en morgensamling eller på en turné på folkeskolerne i Allerød. Ind i mellem laver vi også et forløb om remix, hvor det er sangene fra sangskrivningsforløbet, der bliver remixet.

Musikkalender 2023-2024

August

• 22.08: Lydkursus for skolens lydfolk

• 07.09: Talentcafé for alle der har lyst. Tilmelding til optrædener til 3de
  • 14.09: 3de, 2d og 2e optræder til 1g’ernes forældremøde
  • 26.09: Workshop med Rune Thorsteinsson for alle musikelever + alle der tilmelder sig til NKJ

• 31:10: Folkeskolekoncert turné (for 2d og 2e)

• 02:11: Folkeskolekoncert turné (for 2d og 2e)
  • 03:11: Folkeskolekoncert turné (for 2d og 2e)
  • 16.11: ”Hallelujah”-øvning (for 2d, 2e, 3de + alle der har lyst)
  • 23.11: ”Hallelujah”-øvning (for 2d, 2e, 3de + alle der har lyst)
  • 30.11: Julekoncert i Engholmkirken (alle musikhold optræder. Alle er inviteret som publikum)

December

• 5.12: OpenMic: kom og lyt til numre af skolens elever og andre lokale musikere, eller optræd selv.
  • 21.12: Juleafslutning på skolen. 3de spiller til.

Januar og Februar

• 6-7.01: Øveweekend EMP – Elevstyret musicalprojekt (for alle der har meldt sig til)
  • 11.01: Alle musikelever til Carl Nielsen koncert. Aften: Lydkursus for skolens lydfolk
  • 27.-28.02: Øveweekend EMP
  • 1.-3.02: Forestillinger EMP (alle er inviteret som publikum)
  • 22.02: Talentcafé for alle der har lyst. Tilmelding til optrædener til 2d eller 2e

April og Maj

• 23.04: OpenMic: kom og lyt til numre af skolens elever og andre lokale musikere, eller optræd selv.
  • 29.04: Forårskoncert

• Translokation med musik af musikeleverne