Idrætsdag med fokus på fællesskaber

Allerød Gymnasium summede af liv og energi, da den årlige idrætsdag bliver skudt i gang tirsdag d. 3. september. Det er en dag, hvor eleverne lægger bøgerne og den normale skolegang til side, og i stedet træder ind på sportspladsen for at konkurrere, samarbejde og dyrke skolens stærke fællesskab.

Et stærkt Fællesskab
Idrætsdagen handler dog om meget mere end blot at dyrke sport. Det er en mulighed for eleverne for at styrke sammenholdet på tværs af klasser og årgange. Her mødes første-, anden- og tredjeårselever på lige fod, uanset om de normalt er venner, klassekammerater eller blot kender hinanden fra gangene. I løbet af dagen bliver forskellene udvisket, og alle arbejder mod det fælles mål om at skabe en sjov og mindeværdig oplevelse.

Idrætslærer Jesper Hauge sætter også fællesskabet forrest
”Vi vil skabe en god dag for elever, hvor de bliver taget ud af den normale skoledag. Det er en dag, hvor man er socialt på tværs, og man skaber et fællesskab på tværs af klasserne”

”Vi har gode idrætsfaciliteter på skolen, og så har vi gode tilbud i sportsklubber og foreninger rundt omkring i kommunen.”

”Vi laver noget andet end til dagligt, det vil sige, at idræt kan byde ind med nogle ting, som man ikke kan få i den normale skoledag – det skaber et fælles omdrejningspunkt. Det vigtige er, at stort set alle har en god dag” – Jesper Hauge

Glæden ved bevægelse
For mange elever er idrætsdagen en mulighed for at slippe den stillesiddende hverdag og komme ud i den friske luft. Aktiviteterne spænder bredt, lige fra klassiske discipliner som fodbold og basket til mere alternative sportsgrene som discgolf og yoga. Denne variation sikrer, at der er noget for enhver smag, og alle kan finde en aktivitet, de brænder for. Det er netop dette, der gør dagen til noget særligt, da det giver eleverne mulighed for at prøve kræfter med noget nyt og udfordre sig selv fysisk.

Det bekræfter eleverne også. Ida, som i dag har valgt aktiviteten beachvolley siger, at hun har valgt beachvolley fordi det er sjovt, og fordi man rører sig. Det, der gør denne dag speciel for Ida er, at man bliver blandet mellem årgangene, så man får et bredere fællesskab.

Fælles for de fleste elever er, at idrætsdagen er speciel, fordi man er fysisk aktiv, og man udforsker nye fællesskaber udenfor klasselokalet.

Konkurrence og samarbejde

Selvom der også indgår konkurrencer på dagen, er det fælles fokus på at have det sjovt og deltage. Eleverne bliver fordelt på tværs af klasser, og får dermed mulighed for at samarbejde med nogen, de måske ikke kender så godt. Dette samarbejde er en vigtig del af idrætsdagen, da det lærer eleverne at stole på hinanden, kommunikere effektivt og arbejde sammen for at nå et fælles mål.

Afslutningen på en god dag

Idrætsdagen slutter som oftest af succesfuldt, og eleverne går forhåbentligt herfra med smil på læben, trætte ben og ikke mindst en følelse af at være en del af noget større.

Idrætsdagen på Allerød Gymnasium er mere end bare en dag fyldt med sport. Det er en dag, hvor skolens fællesskab blomstrer, og hvor glæden ved bevægelse og samarbejde står i centrum. Denne årlige begivenhed er et højdepunkt for mange elever og en vigtig del af skolens kultur.