AGDeltag: Sammen er vi vores skole

AGDeltag er et samlet program for de aktiviteter og strukturer, som vi arbejder med på Allerød Gymnasium, som skal bidrage til fællesskab og deltagelse.

AGDeltag har til formål at styrke elevernes medbestemmelse, medansvar, mod og handlekraft både i forhold til sig selv, det nære og det globale – at skabe deltagere. Dette vil styrke fællesskabet, tilknytningen til hinanden og i sidste ende trivslen.

• Programmet skal skabe mulighed for at danne nye fællesskaber på skolen
• Programmet skal skabe mulighed for at skabe sociale aktiviteter
• Programmet skal skabe mulighed for at gøre noget godt for andre
• Programmet skal skabe mulighed for at være kreativ
• Programmet skal skabe mulighed for at tage ansvar

AGDeltag programmet består af fire elementer:
AGklubber, AGudvalg, AGFællesskabsambassadører, AGansvar

AGKlubber

Klubber er elevstyrede uden høj grad af lærerdeltagelse.
Elever tager selv initiativ til at mødes omkring en interesse og kan få hjælp af klub koordinator eller en tilknyttet lærer.

Der introduceres til klubber og klubkoncept i starten af skoleåret og efter jul. Herefter mødes eleverne om deres interesse i enten kortere eller længere tid alt efter ønske og behov.

AGUdvalg

AGUdvalg er initierede af skolen, fordi der er behov for, at der tages initiativer på et specifikt område. Der er ikke nødvendigvis elever med i alle udvalg. Elevrådet agerer sparringspartner og er i kontakt med AGudvalg, når det er relevant.

Der afholdes udvalg- og klub festival med forskellige workshops i starten af skoleåret, hvor eleverne får mulighed for at smage på medbestemmelse og fællesskab, når de brainstormer over sociale aktiviteter og nye tiltag på AG. Herefter åbnes der for tilmelding til et udvalg.
Udvalgene arbejder løbende på at udvikle skolen inden for deres respektive områder.

AGFællesskabsambassadør

Uddannelse for elever der tager særligt ansvar for at skabe en levende skole.

Elever, der har lyst og mod på at hjælpe andre AG elever i gang med at planlægge og afholde sociale aktiviteter på AG, kan uddanne sig til Fællesskabsambassadør.

AGAnsvar

Klasser og elever tildeles opgaver til gavn for fællesskabet.

Alle klasser på hver årgang tildeles forskellige opgaver, som de skal løse til gavn for fællesskabet. Disse opgaver vil ofte kræve støtte fra Klassetrivsels (KT) lærere. Opgaverne kan have forskellige karakterer.
Eksempler kunne være:
• Planlægge hyggeaften for/med familieklassen
• Uddeling af kakao ved hoveddøren om morgenen
• Hjælpe ved et AgLounge event