Ekskursion til RUC d. 4. marts

2m var den 4, marts 20 på besøg på Roskilde Universitet til den årlige “Nat-dag”, hvor RUC inviterede gymnasieelever indenfor til en spændende dag, der styrkede elevernes indsigt i naturvidenskabelige fag som et redskab til at løse forskellige problemstillinger.

2m hørte først om, hvordan man kan anvende matematik i samspil med biologi til at forstå de hormonbalancer, der ligger bag sygdomme som stress og depression og dermed hjælpe med til at forbedre sundheden.

Dagen bød herefter på to andre interessante og tankevækkende oplæg, der også viste perspektiver af anvendt matematik, dels til en fysisk forståelse af hvirvler, og dels til håndtering af store mængder sundhedsdata.

Til slut fik 2m en rundvisning, som gav eleverne mulighed for at snuse til RUC’s faciliteter og behagelige omgivelser, fortæller Julie D. Hollmann og Monica Giri Malling, begge fra 2m.