Influencer besøger AG: personlig beretning om alkoholmisbrug og om jagten på likes

Torsdag den 18. november gæstede influenceren Daniel Hoff Allerød Gymnasium. Daniel tog med udgangspunkt i en personlig fortælling et alvorligt emne op, nemlig alkoholisme, og involverede samtidig eleverne i, hvilke konsekvenser den stigende popularitet på de sociale medier fik for ham.

Under foredraget kaldte Daniel sig selv for ”Danmarks første og ældste influencer”, og hans fortælling om, hvordan alkohol fik magten over hans liv, blev netop kædet sammen med hans stigende popularitet på sociale medier. En af Daniels helt centrale pointer var, at opretholdelsen af sin nye status og den evige jagt på likes på sociale medier, blev et så stort behov for ham, at han dulmede sig med alkohol. Alkohol blev et quickfix og en integreret del af hans hverdag – hver dag!

Over en periode på 2-3 år havde Daniel et liv, der på overfladen syntes misundelsesværdigt: fester, ferier, masser af penge og venskaber med diverse kendisser. Men under overfladen var en personlig nedtur under opsejling: ”Mit liv var en stor druk- og festtur. Det var det jeg var allerbedst til”.

Daniel begyndte at drikke mere og mere. Også når han var alene. Han drak vodka i badet og tog fuld på arbejde. Humøret og selvværdet forsvandt. Han tog en beslutning om at flytte sig fra sit liv i København. Han vendte hjem til sin familie og kom efter et stykke tid på antabus. I dag er han helt holdt op med at drikke, og forsøger at holde pauser fra Instagram.

Foredraget var arrangeret af gymnasiets fællestimeudvalg, og var for alle 1.g’ere og 2.g’ere, som lyttede interesseret og var spørgelystne. En elev ville gerne vide, hvorfor han stod på AG i dag: ”For at fortælle min historie og få mennesker til at tænke over, hvilke konsekvenser jagten på likes og bekræftelse kan have. Og at sige, at man skal turde at sige nej!”.

Opfordringen er hermed givet videre.