Allerød Gymnasium vinder præmie for grønne aktiviteter!

Det Grønne Udvalg på Allerød Gymnasium fik mandag aften at vide, at gymnasiet har vundet 10.000 kr. for deres deltagelse i eventet Fem Fede Dage. AG deltog sammen med ca. 40 andre gymnasier i hele Danmark i eventet i uge 46 ved at sætte fokus på bæredygtig mad, tøj, energi og transport. Gymnasiet sluttede ugen med en festivalcafé, hvor både rektor og lærere gik catwalk med genbrugstøj, og der blev solgt økologisk, lokalt produceret gløgg til alle, der havde medbragt eget krus, elevbands spillede og sang, og der blev hygget med quiz, brætspil og gratis brød og kage fra Too Good To Go.

Det er netværket UngEnergi, der har udviklet eventet Fem Fede Dage, og i år indbød Allerød Gymnasium ikke blot elever og ansatte, men også forældre og andre borgere i kommunen til at deltage i de forskellige aktiviteter.

UngEnergi har tildelt Allerød Gymnasium prisen for en ”eksemplarisk deltagelse” og ”spændende inputs til de bæredygtige dage”, hvor der blev udvist ”stor kreativitet og engagement”.

De 10.000 kr. skal bruges på at udvikle et bæredygtigt projekt på gymnasiet. Aktiviteterne i Fem Fede Dage-ugen kan ses på facebooksiden ”Fem Fede Dage på Allerød Gymnasium”.

AG satte bl.a. fokus på madspild ved at indsamle store mængder af de lokale supermarkeders overskudsmad, der ellers skulle smides ud. Elever og ansatte og borgere i Allerød Kommune kunne frit komme og hente maden.

Fredag i uge 46 blev der afholdt grøn café efter skoletid.