Gymnasiet indviede frugttræer

Onsdag d. 16/3 indviede Allerød Gymnasium 4 nyplantede æble- og pæretræer. Frugttræerne er købt for de 10.000 kr., som gymnasiet i efteråret vandt i 1. præmie for deltagelsen i klimakonkurrencen ”Fem Fede Dage”, der organiseres af Ung Energi.

Gymnasiets grønne udvalg har valgt at anvende pengepræmien på netop frugttræer, der både i konkret og symbolsk forstand viser, at gymnasiet klimaansats ’bærer frugt’.

”I Det Grønne Udvalg er vi blevet enige om, at vi rigtig gerne vil bruge præmien på noget, der er synligt for eleverne – nemlig at plante æble- og pæretræer på skolen, hvilket også fremmer biodiversiteten. Træerne vil hver dag minde eleverne om deres indsats i forhold til klimaet”, siger Clara fra 2z, der er medlem af skolens grønne udvalg.

Under indvielsen blev elever og ansatte budt på et glas æblejuice, der var købt for nogle af de penge, gymnasiets pantning af flasker har givet. Derefter holdt rektor Anders Wind en tale, hvor han bl.a. udtrykte stolthed over gymnasiets store engagement og vilje til at skabe en grønnere og mere bæredygtig skole.