Fysikklubben får fondsmidler til transportabel vindmølle

Torsdag d. 8. februar deltog Fysikklubben fra AG i Tuborgfondets Årskrift live i Store Vega. De har fået tildelt 1.800kr fra Tuborgfondets drømmepulje, som de har ansøgt om i forbindelse med et af klubbens projekter. Aftenen bød på små koncerter, debatter og oplæg for at ende med en middag for alle de deltagende.

Fysikklubben består af elever på tværs af klasser og årgange fra AG, der på frivillig basis ønsker at beskæftige sig med fysik og selv søsætte projekter. Klubben er åben for alle, der deler disse interesser.

Det projekt, som klubben lægger deres kræfter i for tiden, går ud på, at de gerne vil bygge en lille vindmølle, som kan transporteres rundt og bruges til at generere strøm på f.eks. vandreture.

Deres mål er at lave så meget som muligt selv. Derfor har de selv designet og 3d-printet mekanismen, der forbinder vingerne til en motor, der genererer strøm, når den roteres. I den proces har de også selv kørt simulationer og testet forskellige designs for at finde den optimale vinge-profil og design.

Men da sådan et projekt ikke kan gennemføres uden materialer, måtte de søge lidt hjælp til finansiering. En af skolens lærere anbefalede dem at ansøge Turborgfondets drømmepulje om hjælp til at dække omkostningerne til plastikfilament til 3d-printeren, samt diverse dele til projektet, og det betyder, at de nu er lidt tættere på deres mål.

Turborgfondets drømmepulje hjælper unge mellem 18-30 år med at finansiere drømme blandt andet inden for området: unges engagement i klima og den grønne omstilling. Måske fremtiden ligger i den transportable vindmølle?