RAP i tysk, fransk og spansk på Allerød Gymnasium

Gymnasieelever ”rappede” sig gennem fremmedsprogene

I december var Allerød Gymnasiums ”badekar” igen omdannet til koncertcafé, hvor finalister fra 2. fremmedsprogsfagene, fransk, spansk og tysk, kastede håndtegn og dystede mod hinanden i årets SprogRap finale. Ligesom i de foregående år udfordrer den årlige SprogRap for 2.g.’erne eleverne, som på en anderledes, mere kreativ og sjovere måde får afprøvet deres færdigheder i det 2. fremmedsprog.

Op til finalen havde 2g´erne i 3 uger arbejdet med at skrive og indøve deres egne raptekster på enten tysk, fransk eller spansk. De har haft meget mere frie tøjler i denne opgave ift. hvad de er vant til i den daglige undervisning, og opgaven har udfordret deres evner til selvstændighed og engagement. Rim, rytme og sprogets særegne lyde bliver tydelige, når sproget kombineres med Rap Beats.

I den store finale dystede rapgrupper fra hvert sprog mod hinanden, inden de tre vinder-grupper kunne kåres og hyldes med gaver. I år var vindergaven en T-shirt påtrykt ”Language is the Key”.

Udover at konkurrencen i sig selv giver et ”kik” til den daglige undervisning, sætter den også fokus på elevernes 2. fremmedsprog.

Eleverne gik til opgaven med ildhu. De har bl.a. filmet flere steder på skolen, rundt omkring i Allerød samt tildelt både lærere, elever, venner og familie små roller i deres musikvideoer, udtaler tysk-og fransklærer Jytte Vollstedt.