Elever på udveksling i Slesvig

Man behøver ikke rejse så langt for at udforske ”det fremmede” og interagere med andre unge på fremmedsprog. Det oplevede 12 modige 1.g elever, der havde takket ja til at deltage i udveksling med partnerskolen i Slesvig. Sammen med to lærere satte de sig tidligt mandag morgen i toget mod Tyskland, for blot 4 timer senere at blive modtaget af deres værtselever på ”Lornsenschule”. Formålet med udvekslingen var bl.a. at blive klogere på sig selv og skubbe egne grænser i mødet med andre unge  fra en kultur, der på mange måder er lig den danske. Eleverne blev indkvarteret privat og blev kastet ud i interaktion på tysk i hjemmet og i de sociale aktiviteter, der var planlagt for ugen. De tyske og danske elever skulle bl.a. i fællesskab lave områdestudie af bydele i Hamborg, som skulle dokumenteres med filmoptagelser og præsenteres ved oplæg på skolen. Når de tyske elever og lærere kommer på genbesøg på Allerød Gymnasium til april, gentages projektet med områdestudie i København.

Udvekslingsprojektet har grundet Corona stået stand-by, men er nu genoptaget med succes. Vi glæder os til det fortsatte samarbejde med vores venner syd for grænsen og til at opleve nye horisonter uden for AG murene.