Elever på udveksling i Belgien

I ugen før vinterferien var den internationale klasse 1.R på Allerød Gymnasium på et 5 dages udvekslingsbesøg i Keerbergen i Belgien. Byen ligger 30 km fra Bruxelles og 919 km fra Allerød.

AG’s elever havde fem spændende, lærerige og personligt udfordrende dage. Selvom Belgien geografisk set er tæt på Danmark, oplevede eleverne store forskelle i ungdomskulturen, forholdet til nationen og familien og ikke mindst skolesystemet. Oplevelser som er med i bagagen for resten af livet. En af grundidéerne ved international udveksling handler også om at lære sig selv bedre at kende.

Elever og lærere var under besøget privat indkvarteret og deltog i det program, som skolen i Keer-bergen havde sammensat. Programmet bød bl.a. på den hyggelige middelalderby Gent, en dag i den moderne handelsby Antwerpen med dens kæmpe havnefront, samt en tur til Europarlamentets store bygning i Bruxelles, som Ukraines præsident Zelenskij også besøgte nogle få dage efter.

Endelig besøgte de også Flandern Fields, hvor nogle af de største slag under 1. verdenskrig fandt sted. Området er præget af soldaterkirkegårde med mange forskellige nationaliteter og besøget gav en fin indsigt i en frygtelig krig, som ikke fylder så meget i den kollektive erindring hjemme i Danmark.

På skolen i Keerbergen skulle de danske og belgiske elever forsøge sig med at lave bæredygtig mad og forskellige former for hjemmelavede cremer.

Efter en spændende uge i det belgiske forår vendte eleverne hjem mod Allerød, og kan nu glæde sig til at få besøg af de belgiske elever efter sommerferien.