Dansk højskolegymnastik – på Japansk

Mandag og tirsdag i uge 35 havde Allerød Gymnasium besøg af japanske gymnasieelever fra den japanske skole ”JIYU Gakuen”. Det er i år fjerde gang, at Allerød Gymnasium får besøg af elever fra JIYU Gakuen. I år var dog første gang efter en tre år lang pause på grund af Corona nedlukningen.

I år var de japanske elever privat indkvarteret hos eleverne fra 2.r og 3.r, som følger Allerød Gymnasiums internationale studieretning. Mandag havde 2.r og de japanske elever undervisning sammen i samfundsfag og engelsk. Her skulle eleverne øve sig i at overkomme forskellene i deres sproglige baggrunde og diskutere emner i de forskellige fag.

Særligt spændende var det, da de japanske elever deltog i en idrætstime, hvor de blev instruerede i gymnastikøvelser af både den danske og den japanske idrætslærer. JIYU Gakuen er inspireret af den danske højskolekultur, og de japanske elever havde øvet sig på dansk højskolegymnastik hjemmefra.

Dagen blev afsluttet på skolen, med at de danske og japanske elever smagte slik fra hinandens lande. De danske elever lærte, at saltlakridser og sød chokolade næppe bliver en favorit blandt japanerne, mens de japanske syrlige blommer og den saltede tang heller ikke faldt helt i de danske elevers smag.

Eleverne arrangerede en forsatte aftenen med en bowlingtur, hvor de hyggede sig med deres japanske gæster.

Tirsdag var det de danske elevers tur til at vise de japanske elever rundt i København. I små grupper førte de danske elever de japanske gæster rundt mellem Københavns mange seværdigheder. Dagen i København blev afsluttet med en kanalrundfart i dejligt solskin.

Efterfølgende afholdt eleverne et sammenskudsgilde, hvor de japanske elever fik muligheden for at smage på danske retter som bl.a. brændende kærlighed, frikadeller og biksemad.

Besøget var igen i år en stor succes for både gæster og elever, og besøget fra Japan er nu en glædelig tradition, som Allerød Gymnasium glæder sig til at gentage næste år.