Allerød Gymnasium i de norske fjelde

I midten af januar tog 84 elever og 5 lærere fra AG turen til Lillehammer og de norske fjelde. Hafjell skiresort ved Lillehammer lagde skibakker og fjeld til en fantastisk uge i skisportens tegn, med masser af sne, sol og temperaturer fra -1 til -7 grader.

Tilbuddet om en uge på ski, med både langrend samt alpin eller snowboard, gælder alle elever med idræt på B-niveau, og var, som altid, en længe ventet fornøjelse for eleverne.

I den planlagte daglige undervisning bliver eleverne instrueret i forskellige teknikker under kyndig vejledning fra de medrejsende lærere og eksterne undervisere fra Københavns Universitet. Undervejs analyseres elevernes skiløb, hvilket giver dem fokuspunkter til den efterfølgende undervisning og gør dem til bedre skiløbere.

Selvom undervisningen på turen er i fokus, bliver der dog også tid til, at eleverne frit kan boltre sig med masser af fart på bakkerne og hop i fun-parkerne.

Da elevernes forudsætninger for at stå på ski er meget forskellige, giver det en udfordring af både teknisk og fysisk karakter, når de starter de første tre dage på langrend. ”Selvom alpint og snowboard fylder meget hos eleverne inden turen, viste det sig igen i år, at eleverne tog virkeligt positivt imod ”langrendsudfordringen” og havde tre virkeligt gode dag i langrendssporet. De kom glade og trætte hjem til lejlighederne efter 12-23 km i den fantastiske norske natur.” udtaler en af de 10 undervisere Rasmus Thomsen og understreger, at mange rykker sig rigtig meget.

De resterende tre dage skrues tempoet op med enten snowboard eller ski på fødderne. Her giver aktivitetsniveauet udfordringer både for de elever, som har stået i flere år og for de elever, som prøver alpin for første gang.

Ud over det undervisningsmæssige øjemed, fylder det sociale samvær på kryds og tværs af klasser heldigvis også meget på turen. Aftentimerne i hytterne bruges typisk på at pleje de ømme stænger med hygge, spil, madlavning og film og på at dele dagens mange strabadser og sjove oplevelser med hinanden.

Eleverne gik hele ugen energiske og friske til opgaven på både langrend og alpint. Selv ikke en funktionsfejl på liften, der betød at eleverne storsvedende måtte tage turen fra bunden af alpinløjperne til toppen af fjeldet med langrendsskiene på nakken, kunne ødelægge humøret.

AGs skitur 2020 var endnu engang en stor oplevelse for både elever og lærere.