”Mig og min smarte mobil” – elever på AG blev udfordret af Søren Hebsgaard.

Mandag d. 31. august 2020 gæstede journalist og foredragsholder Søren Hebsgaard Allerød Gymnasium, hvor han med sit oplæg ”Mig og min smarte mobil” udfordrede de nye 1.g. elever med diskussioner omkring brugen af mobiltelefoner og IT, både i undervisningen og derhjemme.

Allerød Gymnasium har gennem flere år haft fokus på udvikling af den pædagogiske brug af IT i undervisningen og må, som så mange andre af landets gymnasier, sande at de åbne porte til IT himlen samtidig sender eleverne ud i en verden af impulser og fristelser, der konstant kalder på deres opmærksomhed. At være til stede i et fysisk læringsrum er svært, når kontakter og aktiviteter i det online, virtuelle fællesskab uafbrudt kalder.

Undervejs i det tempofyldte oplæg, hvor humor og nærvær erstattede den moraliserende pegefinger, lod Søren Hebsgaard eleverne trække mobilen frem og svare på online spørgsmål vedrørende deres digitale vaner. På baggrund af elevernes svar udspandt der sig efterfølgende interessante diskussioner, som talte sit tydelige sprog. Rigtig mange af eleverne mærker afhængigheden og erkender, at brug af mobiltelefon i fritiden og i undervisningen fylder for meget. Som modsvar gav Søren Hebsgaard forskellige bud på, hvordan eleverne kan håndtere og gøre noget ved deres afhængighed.

Søren Hebsgaards oplæg var startskuddet til et fælles projekt for lærere og elever på gymnasiet, hvor målet er at genskabe rum til fordybelse, ro og mindre stress – og dermed større opmærksomhed mod det at lære, udtaler lærer Charlotte Villefrance.