Allerød gymnasium i skoven

Kl. er 08.10, og på parkeringspladsen til Allerød Gymnasium står der 30 forventningsfulde 1.g elever, der venter på afgang. De ved ikke, hvad de skal – kun at de ikke skal sidde i deres klasseværelse til undervisning på denne efterårsdag.

De har klassedag med fagene dansk og musik. Det er en nyoprettet klasse, der har valgt deres studieretning, efter at have været i grundforløb i 3 måneder. Studieretningen de har valgt er den musiske studieretning. Lærerne har på forhånd bedt eleverne tage varmt tøj på og have madpakke samt tæpper med. Eleverne skal i skoven!

Gåturen fra Allerød Gymnasium til skoven foregår til fods. Her har eleverne tid til at tale med hinanden på kryds og tværs. Man er heldigvis fri for mundbind i naturen.
Da eleverne når Ravnsholtskoven mødes de af de grønbrune farver, der blander sig med glimt af gul. Hele skovbunden er en dynamisk farveblanding.

Formålet for dagen er flertydigt. Der skal udføres kreativ undervisning, som er relevant for både musik og dansk. Desuden er en stor del af formålet for dagen at ryste den nye 1.g-klasse sammen. Dette er nemlig en svær nød at knække i corona-tider, hvor sociale arrangementer både i og udenfor undervisningstiden skal aflyses. Så hvordan skaber man dette sociale rum som en del af undervisningen?
Musiklærer Nina Kjeldgaard og dansklærer Emilie Beglaubter måtte gå i tænkeboks. De besluttede at dagen skulle foregå udenfor, da retningslinjerne fra sundhedsstyrelsen netop opfordrer til aktivitet udendørs. Programmet for dagen lyder derfor på, at eleverne skal skabe deres egen musik ved hjælp af naturen. De skal lave melodier og beats inspireret af lydene, de støder på i Ravnsholtskoven; en fugl der kvidrer, en banken på træerne, pinde der slås mod hinanden og andre toner, naturen kan være behjælpelig med. Til sidst skal de skrive en tekst til deres sange. De skal her anvende sproglige virkemidler, så teksterne bliver skarpe og interessante. Det hele sættes sammen af grupperne til sidst.

Efter nogle timer, hvor eleverne arbejder hårdt med deres sange, er det tid til pause. Pausen foregår rundt om en bålplads, hvor flammerne fra bålet stiger op og giver varme til de 30 elever, der trænger til det på denne oktoberdag. Lærerne har indkøbt skumfidusser, der skal grilles over bålet.

Dagen ender med en koncert, hvor grupperne fremfører deres sange for hinanden, mens de drikker varm the: ”Det var en rigtig god dag- selvom det var lidt koldt. Det var både sjovt og vi fik god mulighed for at lære hinanden bedre at kende i klassen”- udtaler en af eleverne.