Allerød Gymnasium griner sammen – hver for sig

Mon ikke vi alle trænger til at grine lidt sammen?”. Dette spørgsmål har Allerød Gymnasiums Fællestimeudvalg stillet sig selv, lærere og elever. Et rungende svar på spørgsmålet var naturligvis ”JO”. Derfor løb der mandag den 1. februar et virtuelt comedy-show for hele Allerød Gymnasium af stablen. Showet var med de to kendte komikere Thomas Hartmann og Torben Chris, og bød ud over comedy også på quiz med præmier til vinderne.

Spørger man eleverne Amalie Sofia Østergaard fra 1.p og Zalikha Ousou fra 1.v, var fællestimen et kærkomment afbræk i en hverdag, hvor dagene godt kan virke meget ens. Amalie Sofia blev med fællestimen mindet om, at hun er en del af en større enhed – at hun er en del af et gymnasium: ”Det giver en fællesskabsfølelse og en følelse af, at der er noget, der samler os. Ligesom de små aktiviteter der kører på Instagram og Facebook gør. Man bliver mindet om, at der er liv derude”.

Begge elever forklarer, at det er dejligt, at der bliver gjort plads til grin og humor i denne nye og anderledes situation. Det er ingen hemmelighed, at de savner at være på AG og at blive undervist som de plejer. Begge oplever dog, at der blandt lærerne arbejdes grundigt på at tilpasse undervisningen til den nye situation. ”Og det er fedt at der bliver taget højde for elevernes udfordringer og at eleverne bliver taget med ind over beslutningerne”, påpeger Zalikha. ”Vi kan mærke, at undervisningen varieres mere og mere, for eksempel ved brug af podcasts, så vi kan komme lidt væk fra skærmen. Det er fedt, at alle er så løsningsorienterede lige nu. Det kan vi helt sikkert lære af og tage med, når vi kommer tilbage på skolen igen”, tilføjer Amalie Sofia.

De virtuelle fællestime forløb uden tekniske vanskeligheder og vinderen af quizzen kan iklæde sig en lækker AG-hoodie.