Tillykke til fire elever fra AG, der har netop afsluttet deres forløb på Akademiet for Talentfulde Unge (ATU) og fået deres diplomer:
Ellen Marie Steen Andersen,
Emily Louise Kyst,
Julie Dalsgaard Hollmann,
Victor Gyimóthy Mørup-Petersen.
Emily og Ellen fortæller her lidt om deres oplevelser med ATU:
Emily Louise Kyst 3z

Hvorfor ville du gerne på ATU?
Fordi det lød spændende at møde nye mennesker med fælles interesse for at få viden udover det sædvanlige. Desuden ville jeg udfordre mig selv både fagligt og socialt ved siden af hverdagen på gymnasiet.

Hvad er den bedste oplevelse, du har haft på ATU?
Den bedste oplevelse, jeg har haft på ATU, var sommercamp i 2019, hvor jeg fik rig mulighed for at møde mange nye mennesker fra mange gymnasier og med forskellige interesser. Fagligt fik jeg også et stort udbytte, som jeg bl.a. har kunnet bruge med fordel i min undervisning.

Hvordan er du blevet rustet til din fremtidige studietid?
Jeg har fået udvidet min horisont og har samtidig haft mulighed for at afprøve undervisning på universitetsniveau i form af forelæsninger. Bl.a. var jeg til et foredrag om epidemier og pandemier med en af de dygtigste ‘sygdomsdetektiver’ Thea Kølsen Fischer, som fortalte om de største virustrusler i vor tid – heriblandt Covid-19, som endnu ikke havde sat sit præg på Danmark (men som hun mente var godt på vej til det).
Jeg er også rustet til min fremtidige studietid rent socialt, i og med jeg har fået udvidet mine sociale kompetencer og efterhånden har skullet give en masse førstehåndsindtryk. Hvert semester har vi desuden haft et kursus om forskellige studieteknikker.

Hvordan har det været, nu hvor alt har været virtuelt?
Det virtuelle har selvfølgelig sat begrænsninger for udbyttet af undervisningen, især socialt. Det sociale er netop en væsentlig del af ATU-fællesskabet, som har haft svært ved at trives under de vanskelige forhold. Alt andet lige er jeg meget taknemmelig for, at jeg fik muligheden for at være en del af ATU-programmet, for det har været med til at give bred viden inden for naturvidenskab, humaniora, samfundsvidenskab mv. samtidig med en masse nye venskaber.

Ellen Marie Steen Andersen 3z

Hvorfor ville du gerne på ATU?
ATU var en god mulighed for at lære andre unge mennesker at kende, som deler samme videbegærlighed som mig samtidig med, at jeg kunne smage på en masse nye fag eller emner der går i forskellige retninger. Jeg ville også gerne udfordre mig selv i at blive bedre til at møde nye mennesker, og jeg kan tydeligt mærke at det falder mig mere naturligt nu end før.

Hvad er den bedste oplevelse, du har haft på ATU?
Det har helt klart været deres sommercamp i 2019, hvor jeg havde om moderne genteknologi i en uge. Campen gav mig både mulighed for at fordybe mig i faget og bruge aftnerne sammen med de andre unge og skabe nye venskaber. Jeg snakker stadig med flere er dem, jeg mødte campen.

Hvordan er du blevet rustet til din fremtidige studietid?
På ATU havde vi hvert semester en undervisningsgang, der gav os forskellige værktøjer til at forbedre vores studiekompetencer. Blandt andet teknikker til mere effektivt at kunne læse lektier og samtidig at huske tingene bedre. De teknikker vil helt sikkert hjælpe mig til at komme lettere igennem den store læsemængde på universitet.

Hvordan har det været, nu hvor alt har været virtuelt?
Det har selvfølgelig været en streg i regningen, at vi har skulle sidde til foredrag på Zoom i stedet for i et fysisk lokale. Vi har ikke kunne gå rundt og snakke med hinanden i pauserne, og det var i pauserne, at man lærte eleverne fra de andre gymnasier at kende, så det har jeg savnet meget.

Næste hold på ATU
Syv elever fra AG’s nye 1.g klasser er netop ved at skrive deres ansøgning til ATU om optagelse til forløbet, der starter her til foråret og altså løber over de næste 2 år.
Fire elever fra 2.g. er godt i gang med deres 2-årige forløb.