Oplæg om børnene i Syrien på Allerød Gymnasium

I forbindelse med den højaktuelle sag om de danske statsborgere, der sidder i kurdisk-kontrollerede fangelejre i det nordlige Syrien, havde Allerød Gymnasium den 16. april besøg af Deniz Serinci, der er uddannet journalist og historiker. Deniz Serinci har rejst i de nordsyriske områder og har interviewet flere af de danskere, der sidder i lejrene.

Bevæbnet med mundmind, afstand mellem klasserne og håndsprit kunne fire 3g klasser med samfundsfag på A-niveau lære om baggrunden for Islamisk Stat, de danskere der har været dernede og hvorledes disse blev radikaliseret. Oplægget bød på forskellige forklaringer på de danske jihadisters motiver, både socialpsykologiske, idelogiske, religiøse mm.

Efter oplægget var der rig mulighed for at stille spørgsmål til Deniz Serinci. Spørgsmålene omhandlede især den komplekse situation vedrørende børnene i de syriske lejre. Udgør de en reel trussel i fremtiden, hvad taler for at hente dem hjem og hvad taler for det modsatte? Flere elever spurgte desuden ind til de indenrigspolitiske prioriteter, eftersom politiske kampe på Christiansborg måske kan få indflydelse på en sag, der startede som et rent sikkerhedspolitisk spørgsmål.

For 3g’erene var det desuden et lille skridt ind i noget de minder om en normal hverdag, da oplægget var den første af sin slags siden den seneste genåbning.