AG-elever i innovativt samarbejde med Kirken for Det Flyvende SpaghettiMonster

På AG har eleverne fra musikholdet 2de arbejdet tværfagligt med faget religion i spændende samarbejde med medlem af Kirken for Det Flyvende Spaghetti Monster (FSM), Erling ”The Preacherman” Pedersen. Som del af et tværfagligt projekt med fokus på innovation, skulle eleverne udtænke et ritual til brug i FSM-kirken, der ikke har faste ritualer, men i højsæson for konfirmationer på deres Facebookside har efterlyst ideer til, hvordan et ”pastafariansk” alternativ til konfirmation kunne se ud. FSM Kirken, der adskiller sig fra mange andre religioner ved at være absolut dogmefri, har tidligere ønsket offentlighedens hjælp til design af ritualer. Elever fra musikholdet 2de fordybede sig i pastafarianernes univers ved at interviewe FSM piraten Erling Pedersen, hvorefter de kastede sig ud i et spændende projektarbejde der bl.a. resulterede i selvkomponerede og producerede kompositioner med samples af køkkenlyde: Løg der snittes, blev til stortrommelyd, spaghetti der koges og lyden af at puste i en flaske blev til en rigtig sørøvermelodi. For FSM-kirken har sørøvere (altså de venlige og livsglade af slagsen) en særlig positiv status.

Eleverne idégenerede og udviklede ritualer til skilsmisse, konfirmation og begravelse hvor de musikalske bidrag blev integreret. Som afslutning på den innovative proces blev der afholdt en festlig præsentationsseance, hvor eleverne i grupper på skift fremførte og forklarede deres ritualer. Som garant for kvalitet fik Erling Pedersen naturligvis det sidste ord, hvor han kommenterede elevernes fantastiske påfund. Tusind tak til Erling Pedersen og tillykke til eleverne for de fine innovative produkter.