Anbefalelsesværdige links til opgaveskrivning

Bøger

• Bibliotek.dk Her kan du se, hvad der er udgivet i Danmark. Du kan se hvilket bibliotek, der har materialet hjemme og det er muligt at bestille og få materialerne bragt til et selvvalgt bibliotek. Leveringstiden er mellem 2-6 hverdage.
  • Det kongelige bibliotek Bestil udvalgte danske bøger, trykt 1701-1921, som pdf.
  • Google books Indeholder adgang til enten hele bøger, uddrag af bøger eller oplysninger om bøger.
  • Studiecentrets bøger. Studiecenteret på Allerød gymnasium har bøger, der er egnet til DHO, SRO og SRP-opgaver.

Film & tv-udsendelser

• CFU (Center for undervisningsmidler) Arkiv med TV-udsendelser fra DR, TV2 osv. Få adgang til udsendelserne af din lærer eller af skolens bibliotekar Sidse Juul Windahl (SJW).
  • Filmcentralen Indeholder primært smalle europæiske film. Brug UNI*login.

Nyhedsartikler

• Altinget dækker dansk og europæisk politik. Adgang via skolens IP adresser.
  • Berlingske tidende adgang via skolens IP adresser.
  • Infomedia indeholder blandt andet alle avisartikler, der har været bragt i Politiken, Berlingske og Information fra 1.1.1990 og fremefter. Login med UNI*login.
  • Politiken adgang via skolens IP adresser.
  • Ræson magasin om dansk og international politik. Udkommer 4 gange årligt og kan lånes i studiecenteret.

Videnskabelige artikler

• Allerød biblioteks E-bibliotek indeholder elektroniske opslagsværker, aviser og tidsskrifter, e-bøger samt andre netmedier hvor du kan søge efter alverdens emner, som biblioteket stiller frit til rådighed.
  • Google scholar Indeholder videnskabelige artikler. Der er adgang til enten hele artikler, uddrag af en artikel eller oplysninger om en artikel.
  • World Cat Verdens største biblioteks katalog. Adgang til open acces dokumenter fra alverdens biblioteker.

Vigtigt vedrørende brug af materiale (tekster, film og lyd m.v.):
👍 Det er altid tilladt at søge i, læse i, downloade og udprinte dele af det licenserede materiale fra databaserne til eget brug.
👎 Det er aldrig tilladt at give adgang til eller dele det licenserede materiale fra databaserne med nogen, der ikke er studerende eller ansat på Allerød Gymnasium.
👎 Det er aldrig tilladt at downloade eller gemme større mængder af det licenserede materiale fra databaserne.
Hvis der sker overtrædelser, har forlagene ret til at lukke for adgangen.