Klassetrivselsforløb (KT) på Allerød Gymnasium 2024/25

Struktur for KT-forløbet

KT-intro i GF introugen august: Introprogram, makkerordning (og KT-intro modul dvs. KT-lærerens første modul med klassen. KT-modul i GF d. 30.8. om AG-deltag, klubber mm. +1 studieteknikmodul med læse-skrivevejleder.

KT-intro i SR (studieretningsforløbet): Introprogram, makkerordning (tutorer og KT-lærer)

• SR-Klassedag (KT-lærer + en anden lærer) 29. oktober
  • Hytteture i uge 45 (to af klassens lærere og tutorer)
  • KT-modul 1: Klassekultur i uge 46-47 (KT-lærer og studievejleder)
  • Introsamtale med klassens studievejleder (individuelle samtaler)

KT i resten af studieretningsforløbet i 1.g:

• KT-modul 2: Samarbejde i uge 48-49 (KT-lærer).
  • KT-studieteknikmoduler (læse-skrivevejleder og studievejleder)
  • Screening af alle elever og tilbud om læsevejledning.
  • Præsentation af notatteknikker og –programmer, et kort læsekursus samt faglig læsning.
  • Planlægning og fornuftig strukturering af skolearbejde samt forebyggelse af stress.
  • KT-samtaler (individuelle samtaler med KT-lærer)
  • KT-modul 3: Fællesskaber i uge 6-8 (KT-lærer)
  • KT-modul 4: Klassens sociale kultur i uge 15 (KT-lærer)
  • KT-lærer og studievejleder har fokus på klassens trivsel. KT-lærer kontakter studievejleder ved tegn på mistrivsel og aftaler, hvem der taler med eleven.

KT i studieretningsforløbet i 2.g:

• KT-modul 5: Status på klassekultur (KT-lærer)
  • KT-modul 6: Fællesskabers muligheder (KT-lærer)

KT i studieretningsforløbet i 3.g:

• KT-modul 7: Status på klassekultur (KT-lærer)
  • KT-modul 8: Den gode afslutning (KT-lærer)

Involverede

Tutorer, KT-lærer i 1.g (både i GF og SR), klassens lærer, studievejledere samt læse- skrivevejledere.

Klassetrivselslærer – KTL – beskrivelse af rollen og arbejdsopgaverne

Formål med KTL-rollen: at arbejde på at sikre klasse- og elevtrivsel, hvor den enkelte klasse såvel som den enkelte elev over en treårig periode oplever en koordineret indsats fra skolen vedrørende deres gymnasieuddannelse.

Herunder:

• At skabe en god dialog mellem elever og lærere om skolehverdagen.
  • At sikre relevant og nødvendig viden til klassens lærere om klassens elever og klassen som helhed.
  • At sætte fokus på klassetrivsel, inkluderende fællesskab og god klassekultur.
  • At sikre at alle elever har adgang til fællesskaber.
  • At forebygge gruppedannelser, stress, ensomhed og mistrivsel.
  • At sætte fokus på gode erfaringer om samarbejde og studieteknik.
  • At styrke mangfoldighed, rummelighed og muligheder i det sociale.

KT-lærernes rolle indeholder:

• Udføre arbejdsopgaverne beskrevet i årshjulet.
  • At sikre koordinering af samarbejdet mellem klassens lærere, årgangsansvarlig og studievejleder om klassens trivsel.
  • At koordinere praktiske, faglige elementer i klassen sammen med øvrige lærere.
  • At koordinere information mellem lærere og elever om hvad der rører sig fagligt og socialt.
  • At facilitere etablering af grupper for at bringe elever sammen, som ellers ikke ville finde hinanden.
  • At blande sig og være opmærksom på, hvis elever mistrives på den ene eller anden måde.
  • At den enkelte elev føler sig ”set” af KT-læreren og lærerne og får den bedst mulige personlige vejledning angående deres sociale og faglige udvikling.
  • At understøtte klassetrivsel for at det kan bidrage til at styrke skolefællesskabet på AG.

Vigtige opmærksomhedspunkter som KT-lærer:

• Løbende koordination med klassens lærere, studievejleder og årgangsansvarlig
  • Opfølgning på klubevent dvs. klassens opgave.
  • Løbende samtale med klassen om deltagelse i AGs sociale tilbud (f.eks. AG lounge, frivillige aktiviteter f.eks. EMP, spise frokost sammen, lektiecafe, morgensamlinger).
  • Klassens eftermiddag/aften aktivitet lægges på et selvvalgt tidspunkt, når det er aftalt med klassen.
  • Deltagelse i og planlægning af arrangement/klasseopgave, som en del af AG Deltag (kun i 1.g).