Fransk

I fransk arbejder vi med at udvikle kommunikative kompetencer samt skrivefærdigheder. Vi arbejder med sproget ved at studere emner inden for kultur, historie og samfundsforhold i Frankrig og andre fransktalende lande.

Fransk er et verdenssprog; det tales af over 200 mio. mennesker på 5 kontinenter.

Vejen ind i en fremmed kultur går gennem det pågældende lands sprog! Når du færdes i en anden kultur end din egen, er du nødt til at kende spillereglerne for ikke at begå fejl. Kendskab til flere sprog ud over engelsk vil forbedre dine jobmuligheder både på det danske og det internationale arbejdsmarked.

På A-niveau favner du bredere og dybere. Her arbejdes med emner som:

Kulturmøde, Den franske revolution, den filosofiske eksistentialisme, samfundsrelevante emner som Frankrig på 2. Klasse, Charlie Hebdo og meget mere. At landet også har været en stor kolonimagt kommer du til at forholde dig til via emner om de fransktalende lande i fx Afrika, Canada og det tidligere franske Indokina.

På det sproglige niveau arbejder du med at tale og skrive mere korrekt og flydende fransk. Du beskæftiger dig med moderne tekstmateriale, film, hjemmesider og blogs, men kommer også til at fordybe dig i historiske tekster og forskellige litterære genrer.

Fransk fortsættersprog B

Se læreplanen for Fransk fortsættersprog B.

• Der gives en mundtlig karakter og skriftlig karakter.
  • Du kan komme til mundtlig eksamen.

Fransk fortsættersprog A

Se læreplanen for Fransk fortsættersprog A.

• Der gives en mundtlig karakter og skriftlig karakter.
  • Du kommer til mundtlig og/eller skriftlig eksamen.