Idræt

AG’s lækre idrætsfaciliteter giver rig mulighed for at prøve kræfter med mange forskellige former for idræt. Det kan fx være de mere traditionelle idrætsgrene, som fodbold, basketball og badminton. Men der bliver også mulighed for at prøve andre og nyere idrætsdiscipliner, som ultimate, flagfootball og floorball. Eller hvad med en dansesession i vores dansesal? Har vi ikke faciliteterne selv, så tager vi ofte ud af huset og prøver kræfter med eksempelvis træklatring, tennis eller en dejlig løbetur i en af de omgivende skove.

Gennem idrætstimerne vil du lære din krop bedre at kende samtidig med, at vi gennemgår relevant teori, laver opvarmnings- og grundtræningsprogrammer og i 3.g et personligt træningsprogram.

Har du lyst til mere idræt og ønsker at arbejde mere i dybden med disciplinerne og teorien, så er idræt på B-niveau det naturlige valg. Her arbejdes med udgangspunkt i tematiske forløb, der kobler teori og praktik, der undersøges og afprøves nye tendenser inden for idrætsverdenen og der diskuteres relevante og aktuelle problemstillinger. Ved du fx hvorfor Caroline Wozniacki er blevet så dygtig til tennis – på trods af, at hun kommer fra et lille land med ringe tennistraditioner? Dette og lignende spørgsmål tages op når temaet handler om talentudvikling i et nationalt og internationalt perspektiv. Teoretisk får du også viden om kroppens anatomi, fysiologi, idrætshistorie og relevante samfundsmæssige idrætsperspektiver. Slutteligt er der tradition for, at idrætseleverne på B-niveau tager på skiekskursion til Hafjell i Norge, hvor der bliver undervist på alpinski, snowboard og langrendsski, krydret med masser af sociale aktiviteter på og uden for pisterne.

Idræt C

Se læreplanen for Idræt C.

• Der gives en mundtlig karakter.

Idræt B

Se læreplanen for Idræt B.

• Der gives en mundtlig karakter.
  • Du kan komme til praktisk/mundtlig eksamen.