Progressionsplan:
(Her skal være et link)
C-niveau:
Opgavegenrer:
- Journaler: Dataindsamling
- Rapporter: Behandling og fortolkning
- Oplæg/præsentationer/posters
- Fremstilling af forskelligt geografisk materiale såsom kort, figurer, diagrammer o.l; Mindmaps
Kompetencer:
- Hypotese, opstilling afprøvning
- Fejlkilder
- Modelforståelse
- Taksonomiske niveauer i NG
- Informationssøgning
- Perspektivere til samfundsfag og andre fag
- Bilagslagring til eksamen
- Strukturelle fejl i forsøg i forhold til den virkelighed der forsøges illustreret
- Geofaglige arbejdsmetoder
B-niveau:
Opgavegenrer:
- Journaler: Dataindsamling
- Rapporter: Behandling og fortolkning
- Oplæg/præsentationer/posters
- Fremstilling af forskelligt geografisk materiale såsom kort, figurer, diagrammer o.l; Mindmaps; Projektopgave i grupper.
Kompetencer:
- Hypotese, opstilling afprøvning
- Fejlkilder
- Modelforståelse
- Taksonomiske niveauer i NG
- Informationssøgning
- Perspektivere til samfundsfag og andre fag
- Bilagslagring til eksamen
- Strukturelle fejl i forsøg i forhold til den virkelighed der forsøges illustreret
- Geofaglige arbejdsmetoder
- Inddrage teori/model ift egen empiri
- Diskutere teori/model
Opgavegenrer:
Rapport:
I naturgeografi finder du to rapport-typer:
- Forsøgsbaseret rapport
- Feltrapport
Rapporterne skrives over følgende emner:
- Vandføring i vandløb
- Porøsitet og permeabilitet
- Infiltration i jord
- Bølgehastighed- Tsunami
Kriterier for en god opgave:
- Opgavespecifikt formål OG overordnet formål (ift. “virkeligheden”)
- Kobling til teori (=anvendelse), bruge/definere relevante fagbegreber
- Skal muliggøre gentagelse af 3.person
- Billeder skal kommenteres
- Struktur/orden i fremstillingen skal anvendes klart (fx lineær regression)
- Korrekte enheder
- Refleksion ift hypotese/teori og virkeligheden.
- Vurder fejlkilderne og deres betydning for resultaterne: kan din nye viden bruges på de virkelige fænomener der ønskes undersøgt
(Her skal være en PDF-fil med en eksemplarisk opgave)
Taksonomiske niveauer
Redegørelse:
- formål,
- hypoteseopstilling
- teori eller model
- øvelsesbeskrivelse inkl. billeder/tegning
Analyse/ undersøgelse:
- databehandling
- evt. grafisk fremstilling
Diskussion/ vurdering:
- vurdere resultater, fejlkilder