Progressionsplan:

(Her skal være et link)

 

C-niveau:

Opgavegenrer:

  • Journaler: Dataindsamling
  • Rapporter: Behandling og fortolkning
  • Oplæg/præsentationer/posters
  • Fremstilling af forskelligt geografisk materiale såsom kort, figurer, diagrammer o.l; Mindmaps

Kompetencer:

  • Hypotese, opstilling afprøvning
  • Fejlkilder
  • Modelforståelse
  • Taksonomiske niveauer i NG
  • Informationssøgning
  • Perspektivere til samfundsfag og andre fag
  • Bilagslagring til eksamen
  • Strukturelle fejl i forsøg i forhold til den virkelighed der forsøges illustreret
  • Geofaglige arbejdsmetoder

B-niveau:

Opgavegenrer:

  • Journaler: Dataindsamling
  • Rapporter: Behandling og fortolkning
  • Oplæg/præsentationer/posters
  • Fremstilling af forskelligt geografisk materiale såsom kort, figurer, diagrammer o.l; Mindmaps; Projektopgave i grupper.

Kompetencer:

  • Hypotese, opstilling afprøvning
  • Fejlkilder
  • Modelforståelse
  • Taksonomiske niveauer i NG
  • Informationssøgning
  • Perspektivere til samfundsfag og andre fag
  • Bilagslagring til eksamen
  • Strukturelle fejl i forsøg i forhold til den virkelighed der forsøges illustreret
  • Geofaglige arbejdsmetoder
  • Inddrage teori/model ift egen empiri
  • Diskutere teori/model

Opgavegenrer:

Rapport:

I naturgeografi finder du to rapport-typer:

  • Forsøgsbaseret rapport
  • Feltrapport

Rapporterne skrives over følgende emner:

  • Vandføring i vandløb
  • Porøsitet og permeabilitet
  • Infiltration i jord
  • Bølgehastighed- Tsunami

Kriterier for en god opgave:

  • Opgavespecifikt formål OG overordnet formål (ift. “virkeligheden”)
  • Kobling til teori (=anvendelse), bruge/definere relevante fagbegreber
  • Skal muliggøre gentagelse af 3.person
  • Billeder skal kommenteres
  • Struktur/orden i fremstillingen skal anvendes klart (fx lineær regression)
  • Korrekte enheder
  • Refleksion ift hypotese/teori og virkeligheden.
  • Vurder fejlkilderne og deres betydning for resultaterne: kan din nye viden bruges på de virkelige fænomener der ønskes undersøgt

(Her skal være en PDF-fil med en eksemplarisk opgave)

Taksonomiske niveauer

Redegørelse:

  • formål,
  • hypoteseopstilling
  • teori eller model
  • øvelsesbeskrivelse inkl. billeder/tegning

Analyse/ undersøgelse:

  • databehandling
  • evt. grafisk fremstilling

Diskussion/ vurdering:

  • vurdere resultater, fejlkilder