Fysik – Progressionsplan

1.g.

  • Den naturvidenskabelige metode
  • Enheder  (i begrænset omfang og anvendt særligt i resultater)
  • Kunne skelne mellem enheder og størrelser
  • Formler (simple sammenhænge, størrelsesordner, præfixer)
  • Digital dataopsamling i eksperimenter
  • Analyse af data (regression og beregninger)
  • Lave, læse og forstå grafer med navn og enheder på akser samt passende skalering 
  • Præsentation af resultater i opgaver og eksperimenter

2.g.

  • Enheder (både i mellemregninger og i resultater) 
  • Formler og symbolmanipulation (isolere og reducere forskellige størrelser i en formel)
  • Selvstændigt eksperimentelt arbejde med skriftlig dokumentation
  • Analyse af data (diskussion af statistiske og systematiske usikkerheder)
  • Vurdering af størrelser for resultater i forbindelse med eksperimentelt arbejde og opgaver
  • Formidling af teori, eksperiment og resultater til en bestemt målgruppe
  • Fysik C i 2g: Øgede krav til faglig præcision i kompetencerne i forhold til fysik C i 1g

3.g.

  • Formler (forstå og arbejde med komplekse sammenhænge).
  • Omsætte fysiske problemer til teori og beregninger
  • Vurdere sammenhænge og størrelsesordner i åbne problemstillinger og opgaver
  • Præcis formidling af eksperimentelt arbejde, herunder også forklaring af teori.

Opgavegenrer og tilhørende kompetencer:

C-niveau:

  • Rapport og journal
    • Enheder 
    • Formler 
    • Digital dataopsamling 
    • Analyse af data (regression og beregninger)
    • Lave grafer 
  • Regneopgaver (i begrænset omfang)
    • Enheder  
    • Kunne skelne mellem enheder og størrelser
    • Formler
    • Lave og forstå grafer 

B-niveau:

  • Rapport og journal
    • Enheder 
    • Formler 
    • Formidling af teori 
    • Digital dataopsamling 
    • Analyse af data (regression og beregninger)
    • Lave grafer 
    • Selvstændigt eksperimentelt arbejde
    • Vurdering af resultater
  • Regneopgaver 
    • Enheder  
    • Kunne skelne mellem enheder og størrelser
    • Formler
    • Lave og forstå grafer 
    • Vurdering af størrelser for resultater

A-niveau:

  • Rapport og journal
    • Enheder 
    • Formler 
    • Præcis formidling af teori 
    • Digital dataopsamling 
    • Analyse af data (regression og beregninger)
    • Lave grafer 
    • Selvstændigt eksperimentelt arbejde
    • Vurdering af resultater
  • Regneopgaver og skriftlige eksamensopgaver
    • Enheder  
    • Kunne skelne mellem enheder og størrelser
    • Formler
    • Omsætte fysiske problemer til teori og beregninger
    • Lave og forstå grafer 
    • Vurdering af størrelser for resultater