Tysk – Opgaver

I tysk arbejder vi skriftligt med bundne og frie opgaver. Opgaverne træner og tester grammatik, ordforråd og tekstanalyse. Skriftlighed er en integreret del af undervisningen og skriftlighed forekommer også i form af skriftlige hjemmeopgaver.

B-niveau (1. og 2.g):

Frie opgaver kunne være:

• Resumé/sammenfatning af tekstindhold
  • Billedbeskrivelse
  • Filmanmeldelse
  • Digte videre på en historie
  • Tegneserie
  • Læserbrev
  • Mail
  • Podcast
  • Vodcast
  • Powerpoint-fremlæggelser (fx optaget med screencast-o-matic)
  • Novelleanalyse
  • Billedanalyse
  • Filmanalyse
  • Analyse af sange
  • etc.

Bundne opgaver kunne f.eks. være:

• Grammatiske øvelser
  • Oversættelser

Med disse opgaver trænes grammatik, ordforråd og tekstanalyse, hvor også evnen til at arbejde med indholdet af en tekst vurderes. Opgaverne bygges op over de taksonomiske niveauer:

• Redegørelse – hvem, hvad, hvor, hvornår osv.
  • Analyse / fortolkning: hvorfor, hvordan med udgangspunkt i et emne, f.eks. analyse af en tekst med fokus på kulturmøder, ungdomskultur etc.
  • Diskussion / vurdering / perspektivering

Læringsfokus i de forskellige opgaver kan variere meget, men generelt vægtes både det indholdsmæssige og det sproglige (grammatik: Verber, kongruens, artikler, pronominer, præpositioner, ordstilling, genitiv, etc. samt relevant og korrekt ordforråd).

Kravene til grammatisk korrekthed skærpes fra 1.g til 2.g, efterhånden som de grammatiske emner er gennemgået i undervisningen.

Nedenfor følger et eksempel på en oversættelsesopgave i 1.g og 2.g

1.g: Eksempel på opgave

2.g: Eksempel på opgave

A-niveau i 3.g:

På A-niveau (i 3.g) arbejdes med

• Ordforrådsøvelser
  • Grammatikopgaver
  • Indholdsresumé
  • Kommenteringsopgaver
  • Analyse og fortolkning
  • Billedbeskrivelser
  • Filmanmeldelser
  • Mind-map
  • Kreative øvelser
  • Etc.

De fleste opgaver træner de typer af delopgaver, der udgør den skriftlige eksamen, herunder

• Oversættelse fra tysk til dansk
  • Resume af dansk tekst
  • Længere, sammenhængende opgave med indledning og konklusion, der demonstrerer tekstforståelse.
  • Opgaver, hvor man bliver bedt om at behandle et særligt udvalgt aspekt af en foreliggende tysk tekst eller et billede, f.eks.
    • beskrive et billede
    • karakterisere personer
    • forklare symbolik
    • kommentere mindre tekstuddrag eller citater
    • diskutere dilemmaer

Kriterier for en god opgave:

I tysk er den sproglige side af opgaven mindst lige så vigtig som den indholdsmæssige – hvis ikke vigtigere.

I undervisningen lægges der stor vægt på at træne den sproglige korrekthed, herunder

• Verber (tid og bøjning)
  • Artikler
  • Ordstilling
  • Pronominer
  • Præpositioner
  • Adjektiver
  • Aktiv / passiv
  • Konjunktiv
  • Osv.

Der stilles på A-niveau i 3.g større krav til grammatisk korrekthed, varieret sprog samt kendskab til idiomatiske (faste) udtryk. Desuden stilles der større krav til tekstanalyse – herunder evnen til at kunne karakterisere, analysere, fortolke og til f.eks. at kunne indplacere teksten i den historiske periode, den foregår i.

Studentereksamensopgaven (max. 400 ord) består af:

1. Fri skriftlig opgave på baggrund af tekstforståelse og nogle tilhørende tekstspørgsmål.
  2. I den nuværende eksamensform er oversættelse også en opgavetype, der testes i til skriftlig eksamen.
  3. I den nuværende eksamensform er resumé også en opgavetype, der testes i til skriftlig eksamen.

Taksonomiske niveauer:

• Redegørelse: hvad sker der, hvem gør hvad, hvor og hvornår etc. – samt indplacering i f.eks. en historisk periode og miljø.
  • Analyse / fortolkning: med udgangspunkt i gennemgået tema, der viser elevens analyse og fortolkning af bl.a. hovedpersonenerne, deres handling, tid, sted osv.
  • Diskussion, vurdering og perspektivering til andet gennemgået materiale

Her er et eksempel på en opgave på A-niveau:

Opgave 3.g: Eksempel på opgave