Psykologi – Progressionsplan

Opgave:

  • Fordybelse i faglig problemstilling
  • Bearbejdelse og formidling af undersøgelsesresultater koblet med teori
  • Redegørelse, analyse, diskussion & perspektivering

Synopsis:

  • Koncentreret række stikord til mundtlig fremlæggelse og diskussion af faglig problemstilling. Vil typisk indeholde:
  • Kortfattet præsentation af et emneområde, hvor der gøres rede for en selvstændigt afgrænset psykologifaglig problemstilling
  • Redegørelse for relevant psykologisk viden, herunder teori og undersøgelser, som inddrages til at belyse den formulerede problemstilling
  • Faglig begrundet stillingtagen til den inddragne psykologiske viden, herunder i hvilket omfang den giver svar på den eller de valgte problemstillinger
  • Vurdering af mulige andre forklaringer eller perspektiver.

C-niveau:

Opgavegenrer:

  • Ingen skriftlighed på C-niveau.

 

B-niveau:

Opgavegenrer:

  • En 5 elev-timers opgave i 3.g valgfrit placeret på året. Består af ét større produktorienteret projektarbejde, hvor eleverne selvstændigt fordyber sig i en faglig problemstilling og gennemfører og bearbejder mindre former for feltundersøgelser. Kan afleveres både som traditionel opgave, synopsisopgave og som mundtligt præsenteret ppt.
  • Udarbejdelse af synops(-er) (valgfrit antal/ingen elevtimer) mhp. eksamenstræning

Kompetencer:

Opgave:

  • Fordybelse i faglig problemstilling
  • Bearbejdelse og formidling af undersøgelsesresultater koblet med teori
  • Egen erfaring med at indsamle empiriske data
  • Overvejelser og kritisk stillingtagen til anvendt metode
  • Redegørelse, analyse, diskussion & perspektivering

Synopsis:

Består af en koncentreret række stikord til mundtlig fremlæggelse og diskussion af faglig problemstilling. Vil typisk indeholde:

  • kortfattet præsentation af et emneområde, hvor der gøres rede for en selvstændigt afgrænset psykologifaglig problemstilling
  • redegørelse for relevant psykologisk viden, herunder teori og undersøgelser, som inddrages til at belyse den formulerede problemstilling
  • faglig begrundet stillingtagen til den inddragne psykologiske viden, herunder i hvilket omfang den giver svar på den eller de valgte problemstillinger
  • vurdering af mulige andre forklaringer eller perspektiver.