Matematik – Progressionsplan

Grundforløb:

  • Overgang fra grundskolens matematik til gymnasiets matematik
  • Fokus på det matematiske sprog og de matematiske symboler
  • Begyndende brug af CAS-værktøj i simple sammenhænge

1.g.

  • Hvordan man benytter tegn og skriver matematik på computer.
  • Korrekt notation (f.eks. brøkstreg i stedet for kolon og skråstreg når man dividerer)
  • Hvordan man skriver tekst og forklaringer til sine opgaver
  • Anvendelse af CAS i skriftligt arbejde
  • Analyse og fortolkning mellem det matematiske sprog og de behandlede emner

2.g.

  • Hvordan man skriver tekst og forklaringer til sine opgaver
  • Anvendelse af CAS i skriftligt arbejde
  • Analyse og fortolkning mellem det matematiske sprog og de behandlede emner
  • Sammenhæng mellem tekst og figurer

3.g.

  • Uddybning af de nævnte punkter fra 1.g og 2.g, men nu med større grundighed og præcision
  • Ny teori indføres og opgaverne bliver mere komplekse og stiller større krav til formidling

C-niveau:

Opgavegenrer:

  • Opgavesæt
  • Temaopgaver
  • Projektopgaver

Kompetencer:

  • Hvordan man benytter tegn og skriver matematik på computer.
  • Korrekt notation (f.eks. brøkstreg i stedet for kolon og skråstreg når man dividerer)
  • Hvordan man skriver tekst og forklaringer til sine opgaver
  • Anvendelse af CAS i skriftligt arbejde
  • Analyse og fortolkning mellem det matematiske sprog og de behandlede emner

B-niveau:

Opgavegenrer: 

  • Opgavesæt
  • Temaopgaver
  • Projektopgaver

Kompetencer:

  • Hvordan man skriver tekst og forklaringer til sine opgaver
  • Anvendelse af CAS i skriftligt arbejde
  • Analyse og fortolkning mellem det matematiske sprog og de behandlede emner
  • Sammenhæng mellem tekst og figurer

A-niveau:

Opgavegenrer: 

  • Opgavesæt
  • Temaopgaver
  • Projektopgaver

Kompetencer:

  • Hvordan man skriver tekst og forklaringer til sine opgaver
  • Anvendelse af CAS i skriftligt arbejde
  • Analyse og fortolkning mellem det matematiske sprog og de behandlede emner
  • Sammenhæng mellem tekst og figurer
  • Uddybning af de nævnte punkter fra 1.g og 2.g, men nu med større grundighed og præcision
  • Ny teori indføres og opgaverne bliver mere komplekse og stiller større krav til formidling