Matematik – Progressionsplan

Grundforløb:

  • Overgang fra grundskolens matematik til gymnasiets matematik
  • Fokus på det matematiske sprog og de matematiske symboler
  • Begyndende brug af CAS-værktøj i simple sammenhænge

1.g.

  • Brugen af formelsamlingen til løsning af matematikopgaver
  • Hvordan man benytter tegn og skriver matematik på computer, herunder korrekt notation (f.eks. brøkstreg i stedet for kolon eller skråstreg i divisionsstykker)
  • Hvordan man skriver tekst og forklaringer til sine opgaver
  • Simpel modellering med kobling mellem det matematiske sprog og de behandlede emner
  • Simpel bevisførelse for centrale sætninger

2.g.

  • Brugen af formelsamlingen til løsning af matematikopgaver
  • Større krav til tekst og forklaringer til sine opgaver
  • Anvendelse af CAS i skriftligt arbejde
  • Analyse og fortolkning mellem det matematiske sprog og de behandlede emner
  • Sammenhæng mellem tekst og figurer
  • Flere og lidt mere udfordrende beviser

3.g.

  • Uddybning af de nævnte punkter fra 1.g og 2.g, men nu med større grundighed og præcision
  • Ny teori indføres, og opgaverne bliver mere komplekse og stiller større krav til formidling
  • Mere krævende bevisførelse. Flere bevistyper

B-niveau:

Opgavegenrer:

  • Opgavesæt, der løses ved brug af formelsamling og/eller med CAS

Kompetencer:

  • Hvordan man skriver tekst og forklaringer til sine opgaver
  • Brug af hjælpemidler (formelsamling og CAS)
  • Analyse og fortolkning mellem det matematiske sprog og de behandlede emner
  • Se sammenhæng mellem tekst og figurer
  • Ræssonement og simpel bevisførelse

A-niveau:

Opgavegenrer:

  • Opgavesæt, der løses ved brug af formelsamling og/eller med CAS

Kompetencer:

  • Hvordan man skriver tekst og forklaringer til sine opgaver
  • Anvendelse af CAS i skriftligt arbejde
  • Analyse og fortolkning. Oversættelse mellem det matematiske sprog og problemet, der skal løses
  • Forstå sammenhæng mellem tekst og figurer
  • Ny teori indføres, og opgaverne bliver mere komplekse og stiller større krav til formidling
  • Ræssonement og flere og mere krævende beviser