Progressionsplan:
C-niveau:
Opgavegenrer:
- Ingen skriftlighed på C-niveau.
B-niveau:
Opgavegenrer:
- En 5 elev-timers opgave i 3.g valgfrit placeret på året. Består af ét større produktorienteret projektarbejde, hvor eleverne selvstændigt fordyber sig i en faglig problemstilling og gennemfører og bearbejder mindre former for feltundersøgelser. Kan afleveres både som traditionel opgave og som mundtligt præsenteret ppt.
- Udarbejdelse af synops(-er) (valgfrit antal/ingen elevtimer) mhp. eksamenstræning
Kompetencer:
Opgave:
- Fordybelse i faglig problemstilling
- Bearbejdelse og formidling af undersøgelsesresultater koblet med teori
- Redegørelse, analyse, diskussion & perspektivering
Synopsis:
Koncentreret række stikord til mundtlig fremlæggelse og diskussion af faglig problemstilling. Vil typisk indeholde:
- kortfattet præsentation af et emneområde, hvor der gøres rede for en selvstændigt afgrænset psykologifaglig problemstilling
- redegørelse for relevant psykologisk viden, herunder teori og undersøgelser, som inddrages til at belyse den formulerede problemstilling
- faglig begrundet stillingtagen til den inddragne psykologiske viden, herunder i hvilket omfang den giver svar på den eller de valgte problemstillinger
- vurdering af mulige andre forklaringer eller perspektiver.
Opgavegenrer:
Små skriveøvelser (C-niveau)
De små skriveøvelser kan f.eks. omhandle metodekritik- og diskussion hver gang man har gennemgået en undersøgelse/eksperiment.
Kriterier for en god skriveøvelse:
(mangler)
(Her skal være et eksempel på en god opgave)
Projektarbejdet, rapport eller elektronisk præsentation (B-niveau)
(Her mangler noget)
Kriterier for en god opgave:
- Klar introduktion til og beskrivelse af problemstillingen.
- Tydelig begrundelse af den teori og den metode der vælges for at besvare problemstillingen (Refleksiv stillingtagen til metode og teori.)
- Aktiv brug af empiri og teori og koblingen mellem dem.
- Vurdering af empiriens resultater og disses udsagnskraft
(Her skal være et eksempel på en god opgave)
Taksonomiske niveauer:
Redegørelse:
Her forventes man at redegøre for teori, problemstilling, herunder hypotese og metode ift. feltarbejde.
Analyse:
Analysedelen dækker udførelse af feltarbejde og analyse og fortolkning af undersøgelsens resultater med teori/begreber.
Diskussion/Vurdering
Diskussion af problemstillingen og projektets resultater (undersøgelsens resultater, analyse/fortolkning i forhold til empiri og problemformulering)