Psykologi – Progressionsplan
Opgave:
- Fordybelse i faglig problemstilling
- Bearbejdelse og formidling af undersøgelsesresultater koblet med teori
- Redegørelse, analyse, diskussion & perspektivering
Synopsis:
- Koncentreret række stikord til mundtlig fremlæggelse og diskussion af faglig problemstilling. Vil typisk indeholde:
- Kortfattet præsentation af et emneområde, hvor der gøres rede for en selvstændigt afgrænset psykologifaglig problemstilling
- Redegørelse for relevant psykologisk viden, herunder teori og undersøgelser, som inddrages til at belyse den formulerede problemstilling
- Faglig begrundet stillingtagen til den inddragne psykologiske viden, herunder i hvilket omfang den giver svar på den eller de valgte problemstillinger
- Vurdering af mulige andre forklaringer eller perspektiver.
C-niveau:
Opgavegenrer:
- Ingen skriftlighed på C-niveau.
B-niveau:
Opgavegenrer:
- En 5 elev-timers opgave i 3.g valgfrit placeret på året. Består af ét større produktorienteret projektarbejde, hvor eleverne selvstændigt fordyber sig i en faglig problemstilling og gennemfører og bearbejder mindre former for feltundersøgelser. Kan afleveres både som traditionel opgave, synopsisopgave og som mundtligt præsenteret ppt.
- Udarbejdelse af synops(-er) (valgfrit antal/ingen elevtimer) mhp. eksamenstræning
Kompetencer:
Opgave:
- Fordybelse i faglig problemstilling
- Bearbejdelse og formidling af undersøgelsesresultater koblet med teori
- Egen erfaring med at indsamle empiriske data
- Overvejelser og kritisk stillingtagen til anvendt metode
- Redegørelse, analyse, diskussion & perspektivering
Synopsis:
Består af en koncentreret række stikord til mundtlig fremlæggelse og diskussion af faglig problemstilling. Vil typisk indeholde:
- kortfattet præsentation af et emneområde, hvor der gøres rede for en selvstændigt afgrænset psykologifaglig problemstilling
- redegørelse for relevant psykologisk viden, herunder teori og undersøgelser, som inddrages til at belyse den formulerede problemstilling
- faglig begrundet stillingtagen til den inddragne psykologiske viden, herunder i hvilket omfang den giver svar på den eller de valgte problemstillinger
- vurdering af mulige andre forklaringer eller perspektiver.