Matematik – Progressionsplan
Grundforløb:
- Overgang fra grundskolens matematik til gymnasiets matematik
- Fokus på det matematiske sprog og de matematiske symboler
- Begyndende brug af CAS-værktøj i simple sammenhænge
1.g.
- Brugen af formelsamlingen til løsning af matematikopgaver
- Hvordan man benytter tegn og skriver matematik på computer, herunder korrekt notation (f.eks. brøkstreg i stedet for kolon eller skråstreg i divisionsstykker)
- Hvordan man skriver tekst og forklaringer til sine opgaver
- Simpel modellering med kobling mellem det matematiske sprog og de behandlede emner
- Simpel bevisførelse for centrale sætninger
2.g.
- Brugen af formelsamlingen til løsning af matematikopgaver
- Større krav til tekst og forklaringer til sine opgaver
- Anvendelse af CAS i skriftligt arbejde
- Analyse og fortolkning mellem det matematiske sprog og de behandlede emner
- Sammenhæng mellem tekst og figurer
- Flere og lidt mere udfordrende beviser
3.g.
- Uddybning af de nævnte punkter fra 1.g og 2.g, men nu med større grundighed og præcision
- Ny teori indføres, og opgaverne bliver mere komplekse og stiller større krav til formidling
- Mere krævende bevisførelse. Flere bevistyper
B-niveau:
Opgavegenrer:
- Opgavesæt, der løses ved brug af formelsamling og/eller med CAS
Kompetencer:
- Hvordan man skriver tekst og forklaringer til sine opgaver
- Brug af hjælpemidler (formelsamling og CAS)
- Analyse og fortolkning mellem det matematiske sprog og de behandlede emner
- Se sammenhæng mellem tekst og figurer
- Ræssonement og simpel bevisførelse
A-niveau:
Opgavegenrer:
- Opgavesæt, der løses ved brug af formelsamling og/eller med CAS
Kompetencer:
- Hvordan man skriver tekst og forklaringer til sine opgaver
- Anvendelse af CAS i skriftligt arbejde
- Analyse og fortolkning. Oversættelse mellem det matematiske sprog og problemet, der skal løses
- Forstå sammenhæng mellem tekst og figurer
- Ny teori indføres, og opgaverne bliver mere komplekse og stiller større krav til formidling
- Ræssonement og flere og mere krævende beviser
