Astronomi – Opgaver
Portfolio
Den enkelte elev skal under lærerens vejledning opbygge sin egen portfolio, der indgår i den løbende evaluering af elevens standpunkt og som del af grundlaget for den mundtlige prøve i faget. Den astronomiske portfolio består af:
-tekster, arbejdsark og andre materialer, som er udleveret af læreren eller er blevet til i forbindelse med undervisningen
-materialer, der er resultat af elevens egen informationssøgning og bearbejdning heraf
-materiale knyttet til elevens observationer og øvrige eksperimentelle arbejde
-elevens skriftlige produkter i faget, herunder efterbehandling af observationer og andet eksperimentelt arbejde
– produkter forbundet med elevens formidling af faget
Uddybende forklaring
Den enkelte elev skal gennem hele Astronomi C-forløbet stå for indsamling af relevante materialer i den astronomiske portfolio. Den fysiske udformning af portfolioen kan være fysisk eller elektronisk efter elevens eget valg. Det anbefales, at der løbende vedligeholdes en indholdsfortegnelse, gerne med en kortfattet beskrivelse af indholdet. Det anbefales, at læreren flere gange under forløbet gennemgår indholdet af elevernes portfolio sammen med eleverne og giver dem fremadrettede anbefalinger, evt. i form af en aflevering.
Portfolioen kan indeholde materialer, som er udleveret eller er blevet til i forbindelse med undervisningen tillige med resultaterne af informationssøgning. Elevens egne produkter i form af skriftlige arbejder eller formidlingsprodukter indgår også naturligt i portfolioen.
Læreren skal undervejs i Astronomi C-forløbet informere og vejlede eleven om opbygningen af den astronomiske portfolio, så den kan udvikle sig til et brugbart redskab for eleven i det daglige arbejde og i forbindelse med den afsluttende, mundtlige prøve. Der er i den forbindelse intet i vejen for, at en elev undervejs i forløbet lader dele af materialet udgå af portfolioen, hvis det viser sig at være mindre relevant eller er erstattet af andet materiale.
Den astronomiske portfolio indgår som del af prøvegrundlaget ved den mundtlige prøve, og den skal inddrages, hvor det er relevant. Det er derfor i elevernes interesse, at den indeholder materiale fra alle dele af undervisningen, så portfolioen kan anvendes til dokumentation og illustration af de behandlede problemstillinger og emner. Når eksamensspørgsmålene kendes, kan elever og lærer sikre sig, at der er relevant materiale til alle spørgsmål. Lærer (og censor) er ved eksamen ikke forpligtet til at kende indholdet af den astronomiske portfolio hos den enkelte elev, som selv må kunne fremdrage relevant materiale fra portfolioen. Da der ikke er adgang til internet, skolens netværk eller lignende i prøvesituationen, må en portfolio på elektronisk form downloades eller overføres til et egnet flytbart medium.
