Billedkunst – Progressionsplan (c-niveau)
Grundforløb:
- Introduktion til fagets vekslen mellem teori, analyse og praksis
- Mindre kreative, problemorienterede visuelle opgaver – oftest udført i undervisningstiden.
- Gengivelsesstrategier
1.g.
- Udarbejdelse af primært praktisk, teoretisk og analytisk indhold til portfolio – oftest udført i undervisningstiden.
- Dokumentation af æstetiske og innovative processer, herunder kort redegørelse af processen fra ide til færdigt resultat.
- Refleksion over egne og andres kunstneriske til- og fravalg.
- Analyse (formal-, betydnings- og socialanalyse), fortolkning og perspektivering
- Viden om udvalgte kunsthistoriske perioder og visuelle værker, stilarter og fænomener fra før- og efter 1800 og fra de seneste 10 år, med vægt på sidstnævnte periode. Herunder brug af relevant fagterminologi samt redegørelse af gengivelsesstrategier.
- Mindre løbende skriftligt arbejde, herunder noteskrivning, skitsetegning, ideudvikling, analyseopgaver samt kortere formidlingsopgaver – eksempelvis i forbindelse med udstillinger uden for billedkunstlokalet eller (digitale) præsentationer/fremlæggelser i klassen
- It bruges i undervisningen til at søge, skabe, eksperimentere, lagre, formidle og kommunikere
Opgavegenrer:
- Centralt i undervisningen er elevens portfolio. Heri dokumenterer eleven gennem hele undervisningsforløbet sit arbejdet med praksis, analyse og teori. Portfolioen indgår i den afsluttende prøve.
- Mindre skriftlige formidlingsopgaver som eksempelvis knytter sig til udstillinger uden for billedkunstlokalet.
- Selvstændigt, individuelt eksamensprojekt med undersøgelse af selvvalgt, lærergodkendt problemstilling i slutningen af undervisningsperioden (udgør ca. 15 % af den samlede undervisningstid)