Tysk – Opgaver
I tysk arbejder vi skriftligt med bundne og frie opgaver. Opgaverne træner og tester grammatik, ordforråd og tekstanalyse. Skriftlighed er en integreret del af undervisningen og skriftlighed forekommer også i form af skriftlige hjemmeopgaver.
B-niveau (1. og 2.g):
Frie opgaver kunne være:
- Resumé/sammenfatning af tekstindhold
- Billedbeskrivelse
- Filmanmeldelse
- Digte videre på en historie
- Tegneserie
- Læserbrev
- Podcast
- Vodcast
- Powerpoint-fremlæggelser (fx optaget med screencast-o-matic)
- Novelleanalyse
- Billedanalyse
- Filmanalyse
- Analyse af sange
- etc.
Bundne opgaver kunne f.eks. være:
- Grammatiske øvelser
- Oversættelser
Med disse opgaver trænes grammatik, ordforråd og tekstanalyse, hvor også evnen til at arbejde med indholdet af en tekst vurderes. Opgaverne bygges op over de taksonomiske niveauer:
- Redegørelse – hvem, hvad, hvor, hvornår osv.
- Analyse / fortolkning: hvorfor, hvordan med udgangspunkt i et emne, f.eks. analyse af en tekst med fokus på kulturmøder, ungdomskultur etc.
- Diskussion / vurdering / perspektivering
Læringsfokus i de forskellige opgaver kan variere meget, men generelt vægtes både det indholdsmæssige og det sproglige (grammatik: Verber, kongruens, artikler, pronominer, præpositioner, ordstilling, genitiv, etc. samt relevant og korrekt ordforråd).
Kravene til grammatisk korrekthed skærpes fra 1.g til 2.g, efterhånden som de grammatiske emner er gennemgået i undervisningen.
Nedenfor følger et eksempel på en oversættelsesopgave i 1.g og 2.g
1.g: Eksempel på opgave
2.g: Eksempel på opgave
A-niveau i 3.g:
På A-niveau (i 3.g) arbejdes med
- Ordforrådsøvelser
- Grammatikopgaver
- Indholdsresumé
- Kommenteringsopgaver
- Analyse og fortolkning
- Billedbeskrivelser
- Filmanmeldelser
- Mind-map
- Kreative øvelser
- Etc.
De fleste opgaver træner de typer af delopgaver, der udgør den skriftlige eksamen, herunder
- Oversættelse fra tysk til dansk
- Resume af dansk tekst
- Længere, sammenhængende opgave med indledning og konklusion, der demonstrerer tekstforståelse.
- Opgaver, hvor man bliver bedt om at behandle et særligt udvalgt aspekt af en foreliggende tysk tekst eller et billede, f.eks.
- beskrive et billede
- karakterisere personer
- forklare symbolik
- kommentere mindre tekstuddrag eller citater
- diskutere dilemmaer
Kriterier for en god opgave:
I tysk er den sproglige side af opgaven mindst lige så vigtig som den indholdsmæssige – hvis ikke vigtigere.
I undervisningen lægges der stor vægt på at træne den sproglige korrekthed, herunder
- Verber (tid og bøjning)
- Artikler
- Ordstilling
- Pronominer
- Præpositioner
- Adjektiver
- Aktiv / passiv
- Konjunktiv
- Osv.
Der stilles på A-niveau i 3.g større krav til grammatisk korrekthed, varieret sprog samt kendskab til idiomatiske (faste) udtryk. Desuden stilles der større krav til tekstanalyse – herunder evnen til at kunne karakterisere, analysere, fortolke og til f.eks. at kunne indplacere teksten i den historiske periode, den foregår i.
Studentereksamensopgaven (max. 400 ord) består af:
- Fri skriftlig opgave på baggrund af tekstforståelse og nogle tilhørende tekstspørgsmål.
- I den nuværende eksamensform er oversættelse også en opgavetype, der testes i til skriftlig eksamen.
- I den nuværende eksamensform er resumé også en opgavetype, der testes i til skriftlig eksamen.
Taksonomiske niveauer:
- Redegørelse: hvad sker der, hvem gør hvad, hvor og hvornår etc. – samt indplacering i f.eks. en historisk periode og miljø.
- Analyse / fortolkning: med udgangspunkt i gennemgået tema, der viser elevens analyse og fortolkning af bl.a. hovedpersonenerne, deres handling, tid, sted osv.
- Diskussion, vurdering og perspektivering til andet gennemgået materiale
Her er et eksempel på en opgave på A-niveau:
Opgave 3.g: Eksempel på opgave